رشد فزاینده بازار آموزش آنلاین در هندوستان

آموزش آنلاین در هندوستان در پنج سال آینده احتمالاً رشدی ۸ برابری را تجربه خواهد کرد که بازار فناوری آموزشی را از ۲۴۷ میلیون دلار کنونی تا حدود ۲ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

اهمیت سیستم‌های آموزشی سنتی (مانند کلاس‌های درس) به‌تدریج در حال رنگ باختن نزد دانش‌آموزان و فعالان آموزشی هستند، چراکه استارت‌آپ‌های فناوری آموزشی راحت‌تر، شخصی‌تر و سریع‌ترند. از طرفی، ایده‌های جدیدی همچون دوره‌های آموزشی پرظرفیت در میان دانش‌آموزان و متخصصان محبوبیت یافته‌اند.

چه عواملی باعث این رشد شده است؟ چه روندهایی در این بخش مورد انتظار است؟ و بااینکه آموزش آنلاین پتانسیل بالایی دارد، چرا تنها تعداد کمی از استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند مشتری‌های متعددی برای خود دست‌وپا کنند؟

مدل‌های تجاری کنونی

بیشتر مشتری‌های بخش آموزش آنلاین هندوستان را دانش‌آموزان و متخصصان تشکیل می‌دهند. درواقع پنج مدل یا دسته تجاری هستند که با نرخ بالایی شروع به رشد می‌کنند که شامل آموزش‌های تکمیلی، آمادگی برای آزمون، مرور مهارت‌ها و دریافت گواهینامه، تحصیلات تکمیلی و فراگیری زبان و آموزش‌های غیررسمی است.

در میان دسته‌های اشاره‌شده، دسته مرور مهارت‌ها و دریافت گواهینامه دارای حدود ۵۰۰ هزار مشتری است. دلیل این استقبال، وجود متخصصان آی‌تی است که به دنبال تقویت مهارت‌های کلیدی خود هستند بدون اینکه وقت زیادی را صرف آن کنند.

عوامل اصلی رشد بازار آموزش آنلاین

دوره‌های آنلاین در مقایسه با دوره‌های حضوری بسیار ارزان‌تر تمام می‌شوند. راحتی و انعطاف‌پذیری چنین دوره‌هایی به مشتریان اجازه می‌دهد زمان و مطالب آن‌ها را مطابق سلیقه خود انتخاب کنند. البته استفاده از این دوره‌ها در میان دانش‌آموزان دبیرستانی ریاضی و تجربی بسیار بیشتر از بقیه است. چراکه این دانش‌آموزان از مطالب تکمیلی عرضه‌شده برای افزایش آمادگی برای شرکت در آزمون استفاده می‌کنند. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد فزاینده کاربران اینترنت در سال‌های آتی‌اند که از ۴۰۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به ۷۳۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ خواهند رسید.

فناوری، نیرومحرکه رشد آموزش آنلاین

ظهور رسانه‌های آموزشی ترکیبی و نیاز متخصصان به فراگیری مهارت‌های جدید، کاربران آموزش آنلاین را افزایش داده است و پیدایش فناوری‌هایی مانند کلان‌داده و هوش مصنوعی نیز به بهبود خدمات آموزش آنلاین کمک کرده است.

موانع رشد آموزش آنلاین

مدیرعامل یوناکادمی معتقد است توازن در فناوری آموزشی اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر دوره‌ای مجازی با قیمت ۱۰۰۰ دلار برگزار شود، تعداد مشتریان آن بسیار کم خواهد بود و اگر چنین دوره‌ای باقیمتی بسیار پایین برگزار شود، مشتریان متعددی را به خود جذب خواهد کرد. برقراری توازن در این میان بسیار سرنوشت‌ساز است.

دیگر مشکلی که در هندوستان وجود دارد، باور غالب مردم است که هنوز هم احساس می‌کنند آموزش باکیفیت تنها در کلاس‌های حضوری قابل‌دستیابی است و برای بهره بردن از چنین آموزشی حاضرند مبالغ هنگفتی پرداخت کنند. چالش بزرگ پیش رو، تغییر این دیدگاه است.

در پایان می‌توان گفت که مهم‌ترین اصلی که فناوری آموزشی باید به آن دست یابد، اثبات کارایی خود است. اگر فناوری آموزشی بتواند در قالبی در دسترس و مطابق سلیقه شخصی، اهداف آموزشی را به ثمر بنشاند خواهد توانست سهم بیشتری از بازار عظیم آموزشی را به خود اختصاص دهد.

منبع:

https://inc42.com/buzz/indian-online-education-edtech-market/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *