علی رمضانی با بیان اینکه اگرچه کار علمی نیز در این پایگاه صورت میگیرد اما نباید هدف اصلی باشد، اظهار کرد: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش پرداختن به مباحث علمی در پایگاههای تابستانی و اوقات فراغت است. اما دغدغه ما آن است که پایگاهها به کلاسهای تقویتی تبدیل نشوند.
مدیر کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش افزود: بعد از ۹ ماه تحصیل باید شرایطی در پایگاههای تابستانی، فضاهای آموزشی و پرورشی، کانونهای فرهنگی تربیتی، سالنهای ورزشی، دارالقرآنها و تشکلهای دانشآموزی فراهم شود تا دانش آموزان ضمن نشاط و شادابی بتوانند به فعالیت در حوزه آموزش و در کنار آن تربیت بپردازند.
وی ادامه داد: هدف دیگر که در این پایگاههای تابستانی دنبال میشود آن است که با برگزاری برنامهها و ارائه مهارتهای خاص، دانش آموزان به واسطه دور بودن از کتاب و درس، آسیبی به آنها وارد نشود.
رمضانی تصریح کرد: به طور مثال در حوزه فیزیک، شیمی و ریاضی این انتظار را داریم کارگاهها در این حوزهها بیشتر فعال شوند تا دانشآموزان بتوانند مهارتی را خلق کنند که این یکی از شعارهای آموزش و پرورش است.
وی خاطر نشان کرد: دغدغه مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز بر این است تا دانشآموز بتواند در ۶ ساحت تربیتی (دینی اخلاقی، سیاسی اجتماعی، زیستی و بدنی، هنری و زیباشناختی، اقتصادی و حرفهای و علمی و فناوری) که در سند تحول ترسیم شده است در کنار ساحت علمی و فناوری که برای او در نظر گرفته شده ساحت زیباشناختی و هنری را نیز بگذراند. همچنین ساحت تربیت دینی و اعتقادی نیز در کنار ساحت علمی و فناوری برای دانشآموزان در این پایگاهها گنجانده شده است.
رمضانی گفت: در ۹ ماه تحصیل تمرکز اصلی مدارس بر آموزش بوده از این رو باید در پایگاههای تابستانی ظرفیتی را فراهم کنیم تا دانشآموزان بتوانند از هر حوزه ۶ ساحت تربیتی برخوردار شوند.
مدیر کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: ساحت تربیت دینی و اعتقادی از مهمترین ساحتهای تربیتی است به همین دلیل انتظار میرود تا دانش آموزان در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند و فعالیت بیش از یک هزار دارالقرآن در قالب پایگاههای تابستانی تلاش دارد تا دانش آموزان در حوزه تربیتی دینی اعتقادی بیشتر کار کنند.
وی ادامه داد: همچنین با فعالیت یک هزار و ۱۸۲ کانون فرهنگی تربیتی تلاش ما در تمامی حوزهها بر این است تا دانشآموزان در اوقات فراغت به رشتهها و آموزشهای مورد علاقه خود بپردازند.
رمضانی در خصوص تشکیل کلاسهای تقویتی در مدارس گفت: پایگاههای تابستانی بیشترین تاکید و سرمایهگذاری را در زمینه اوقات فراغت و کسب یک مهارت دارند اما در کنار این پایگاهها که تاکید آنها بر مهارت آموزی است و اگر کلاسهای علمی نیز طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شود ایرادی ندارد اما دغدغه ما این است که تبدیل به کلاسهای تقویتی نشود.
مدیر کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش تصریح کرد: تمامی دانشآموزانی که در پایگاههای تابستانی حضور دارند باید از ظرفیت اردوها به ویژه فضاهای تفریحی و گردشگری استفاده کنند و تنها به حوزه علمی نپردازند. از این رو تاکید بر این است که مدیران و مسئولان پایگاهها بیشتر برنامههای اردو را در فضاهای باز برگزار کرده و در این فضا به دانشآموزان مهارتها را بیاموزند.
وی به مهارت خدماتی، فرهنگی، دینی، بصیرتی و هنری اشاره کرد و گفت: در تابستان حدود ۴ میلیون دانشآموز در کانون فرهنگی تربیتی مشغول به فعالیت هستند که ظرفیت بسیار ویژه ای است. در این کانونها، انجمنهای هنرهای دستی و تجسمی، هنری، ادبی و تئاتر برای آموزش دانشآموزان فعال هستند.
رمضانی افزود: کسب مهارت دانشآموزان در حوزه خدماتی از دیگر فضاهای موجود در این حوزه است. به عبارتی با هماهنگی آموزش و پرورش دانشآموزان در فصل تابستان در کارگاهها و کارخانهها به آموختن و کسب مهارت رشته مورد علاقه خود میپردازند.
مدیر کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش تاکید کرد: همچنین شرایطی فراهم شده که دانشآموزان در فصل تابستان با توجه به فعالیتهای کشاورزی خانواده خود در همان مکان به فعالیت و کسب مهارت بپردازند و مربی و راهنمای کشاورزی نیز آنها را نسبت به اطلاعات آن حوزه و مهارت آشنا میکند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.