آمازون با ۳۱۵٫۵ میلیارد دلار ارزش موفق شده گوگل و اپل را کنار زده و لقب با ارزش ترین برند جهان را از آن خود کند.
رده بندی ۱۰۰ برند با بالاترین ارزش در جهان (لیست BrandZ) به طور سالانه توسط موسسه تحقیقاتی کانتار تعیین می شود. این رده بندی بر اساس مصاحبه هایی با ۳ میلیون نفر به همراه اطلاعات تحلیلی مرتبط با هر شرکت و آمار مالی آنها محاسبه می شود. بر اساس رده بندی سال ۲۰۱۹، آمازون در مقایسه با سال گذشته میلادی رشد ۵۲ درصدی را تجربه کرده. اپل که در رتبه دوم ایستاده ۳۰۹٫۵ میلیارد دلار ارزش گذاری شده و در مقایسه با سال قبل رشدی ۴ درصدی را شاهد بوده. گوگل هم با ۳۰۹ میلیارد دلار و رشدی ۲ درصدی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.
باید اشاره کرد که به مدت ۱۲ سال بود که گوگل و اپل برترین های این لیست را به خود اختصاص می دادند. در سال گذشته میلادی گوگل موفق شده بود به صدر لیست دست یابد.
به گفته «دورین وانگ»، مدیر جهانی BrandZ، دلیل جهش آمازون به خدمات متنوع ارائه شده توسط این شرکت مرتبط است. وانگ می گوید که رشد ارزش ۱۰۸ میلیارد دلاری آمازون در سال گذشته نشان می دهد که حالا برندها کمتر به دسته بندی های [خدمات یا محصولات] خاص و منطقه های منحصر به فرد وابسته هستند.
آمازون که در ابتدا به عنوان یک خرده فروشی آنلاین فعالیت می کرد اکنون در حوزه های متعددی از جمله مواد غذایی، اسپیکرهای هوشمند، تبلت ها و سرویس استریم موسیقی و ویدیو فعالیت می کند. به این ترتیب با این حوزه های فعالیت متنوع، رقیب گوگل و اپل به حساب می آید و البته نباید سرویس ابری وب آمازون (AWS) و نقش مهم آن به عنوان بخشی از ستون فقرات اینترنت را نیز فراموش کرد.
از دیگر برندهای مطرح که در لیست ۱۰۰ برند برتر قرار گرفته اند باید به مایکروسافت (۲۵۱٫۲ میلیارد دلار)، فیسبوک (۱۵۹ میلیارد دلار)، علیبابا (۱۳۱٫۲ میلیارد دلار)، تِنسِنت (۱۳۰٫۹ میلیارد دلار) و AT&T با ارزش ۱۰۸٫۴ میلیارد دلار اشاره کرد. در بین این برندها تنسنت با کاهش قابل توجه ۲۷ درصدی ارزش، سقوط ۳ پله ای را تجربه کرده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.