رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه با بهره گیری از دانش و تجربه یک جامعه شناس، روانشناس و یکی از اهالی صنعت مانند بازاریان در مکان های صنعتی و تجاری به دانشجویان مهارت کار می آموزد و تنها ۲۰ درصد هزینه را از دانشجویان دریافت می کند.
حمزه نوذری درباره لزوم ایجاد طرحهای مهارت آموزی برای دانشجویان اظهار کرد: طرح مهارت آموزی و افزایش مهارت دانشجویان بحثی است که در اسناد فرادستی کشور نیز قید شده است. در واقع موضوع به قدری اهمیت دارد که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز در این خصوص تأکید کرده است.
وی افزود: در حال حاضر تأکیدهای بسیاری بر عنوان گذار به لحاظ درس و بازار کار شده که باید دانشجویان مهارتهای کاری خود را گسترش دهند.
رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه بخشی از بیکاری دانش آموختگان به کمبودهای مهارتی مربوط میشود، یادآور شد: دانشجویان باید برای برعهده گرفتن مشاغل متعدد پس از تحصیل مهارت خود را افزایش دهند، سه نوع مهارت اصلی فنی و حرفهای، آکادمیک و مهارتهای نرم و پایهای وجود دارد.
به گفته نوذری، مهارت فنی و حرفهای از جمله طراحی و جوشکاری در سازمانهای فنی و حرفهای آموخته میشود، مهارتهای آکادمیک همان فراگرفتن دروس به صورت کاربردی است، اما مهارتهای نرم مانند نوشتن، توانایی حل مسئله و غیره در کنار مهارتهای فنی و دانشگاهی، پیشرفت افراد و سازمانها را ایجاد میکند.
وی خاطر نشان کرد: جای مهارتهای نرم در دانشگاههای کشور خالی است، دانشگاههای معتبر در خارج از کشور این مهارتها را به دانشجویان در قالب فستیوال آموزش میدهند.
رئیس دانشگاه خوارزمی اعلام کرد: دانشگاه پس از مطالعههای گسترده و بهره گیری از تجربه دیگر کشورها، دو کتاب با همکاری وزارت علوم در خصوص مبانی نظری و طرح درسهای مهارت آموزی نوشته است که تا آخر تیر ماه سال جاری به دانشگاههای کشور ابلاغ میشود.
نوذری افزود: از سوی دیگر دانشگاه خوارزمی طرح ۲۰۲۰ (بیست طرح در بیست سالگی) را برای دانشجویان این دانشگاه در نظر گرفت تا به این واسطه بیست مهارت مورد نیاز دانشجویان در بازار کار در دانشگاه به آنها آموخته شود.
«مرکز کارآفرینی دانشگاه خوارزمی با بررسی پژوهشهای انجام شده داخلی و خارجی در زمینه مهارتهای مورد نیاز بازار، بیست مهارت کلیدی شناسایی، تعریف و اجرا کرد که با عنوان طرح بیست بیست از سال ۱۳۹۶ انجام میشود. در طرح ۲۰۲۰ دانشگاه خوارزمی (بیست مهارت در بیست سالگی) دانشجویان بیشتر مهارتهای کلیدی و اشتغال زا را هم زمان با آموزش آکادمیک برای افرایش اشتغالپذیری کسب میکنند.»
وی آشنا نبودن دانشجویان و برخی استادان با این طرح را یکی از مهمترین چالشهای پیش روی اجرا طرح دانست و گفت: این طرح از سه سال گذشته در دانشگاه خوارزمی کلید خورد، اما مشکلات مالی و ساختاری از مهمترین چالشهای طرح محسوب میشد.
رئیس دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: این مهارتها از نوشتن آغاز میشود، دانشجویان همواره در نوشتن با مشکل رو به رو هستند. مهارتهای حل مسئله، ارزیابی، مدیریت پروژه، سخن گفتن در جمع و تصمیم گیری از جمله مواردی است که به دانشجویان آموزش داده میشود تا مدرکی متناسب را دریافت کنند.
نوذری ادامه داد: دانشجویان همواره از برگزاری این کلاسهای مهارتی رضایت خاطر داشتهاند، اما با توجه به هماهنگ نبودن برخی مهارتها با خصلتهای دانشجویان در مواقعی چالش ایجاد میشود.
وی خاطر نشان کرد: معمولاً دانشجویان در سالهای آخر تحصیل خود با علاقه و جدیت بیشتری نسبت به یادگیری در کلاسهای مهارت آموزی اقدام میکنند، اما در سالهای ابتدایی ورود به دانشگاه با مشکل دشواری قرار گرفتن در فضا مواجه میشوند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.