فراهم آوردن زمانهای منظمی برای گفتوگوهای کلاسی میتواند فضای کلی کلاسهای درس را به محل بهتری برای رشد و توسعهی مهارتهای دانشآموزان تبدیل کند؛ زیرا در این شرایط مخاطبِ صرف بودن جای خود را با مشارکت فعالانه در بحثها عوض میکند و اشتراکگذاری مهارتها زمینهای برای توسعهی دستهجمعی آنها میشود. بهبود فضای گفتوگو که سرشار از فرصتهای سازنده برای پیشرفت دانشآموزان است، میتواند به کمک چند استراتژی ساده میسر شود.
شروع از گروههای کوچک
ساختن گروههای کوچک و چندنفره گامی مهم در افزایش تمرکز دانشآموزان بر موضوعات است و این به معنی چالشِ درونگروهی آنها برای موفق شدن در تبادل اطلاعات است. از دانشآموزان بخواهید که بعد از اتمام هماندیشی کلاسی، خلاصهای از فعالیت گروهی خود را ارائه دهند. یکی از مهمترین مزایای گروهسازی در کلاس درس که با تقسیم کار در گروهها صورت میگیرد، شکل دادن به یک کار گروهی بزرگ برای تقویت مهارت حل مسئله است. اگر بررسی روشهای حفاظت از محیطزیست موضوع یکی از هماندیشیهای کلاسی باشد، تقسیم موضوعات به حوزههای جغرافیاییِ دریا، کوهستان، محیطزیست شهری، صنعتی و… و تمرکز هر کدام از گروهها بر یکی از این ریزموضوعات، میتواند مثالی مناسب برای این راهکار باشد. با استراتژی چرخش موضوعات در میان گروهها، دانشآموزان زوایای متفاوتی از بحث مورد نظر را کشف خواهند کرد.
استفاده از یار کمکی برای تکمیل ایدهپردازیها
راهکار دیگر برای بهرهمندی کلاس درس از مزایای گفتوگوی همتایان، تمرکز بر موضوع واحد با رویکرد تبادل ایده است. در این روش همهی دانشآموزان میتوانند با سازماندهی مشخص و زمانبندیشده ایدههای خود را دربارهی موضوع اصلی ارائه دهند. راهکار تکمیلی دیگری که به دامنهدار شدن تلاش دانشآموزان برای مشارکت فعالانه در مباحث منجر میشود، در نظر گرفتن زمان ارائهی نظرات به صورت ارائهی کنفرانس است. به دانشآموزان فرصت یکهفتهای بدهید تا با گفتوگو در خانه و با کمک والدین، جمعبندی بهتری از ایدهپردازیهای اولیهی خود داشته باشند و با آمادگی بیشتری نظرات خود را بیان کنند.
غنیسازی گفتوگوها و فرار از کلیشه شدن موضوعات
برای غنیسازی گفتوگوها باید به موضوعاتی که طرح شدهاند توجه کرد. مهمترین معیار موفقیت این گفتوگوها انتخاب موضوعاتی است که دانشآموزان را وارد بحث کند و آنها را به دنبال بحث بکشاند. بخش مهمی از چالشهای روزمرهی نوجوانان شامل موضوعاتی است که برای خود آنها تأملبرانگیز و برای بزرگسالان پیشپاافتاده است. همذاتپنداری مربیان و والدین با دانشآموزان، آنها را به انتخاب بهترین موضوعات ترغیب خواهد کرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.