در طول ۱۲ سال فعالیت اسپاتیفای، این شرکت به آرامی تغییر کرده است. اسپاتیفای از یک سرویسدهندهی محبوب مورد توجه طرفداران موسیقی به یک پایگاه اصلی موسیقی با حدود ۱۶۰ میلیون کاربر تبدیل شد. این کمپانی سوئدی با هدف ارتقای خود، فوریه گذشته از تصمیمی مبتنی بر فروش سهام خود به صورت عمومی خبر داد. این کمپانی دسامبر گذشته حدود ۱۹ میلیارد دلار ارزشگذاری شد. در همان زمان تخمین زده شد با فروش سهام این کمپانی، ارزش آن به ۲۲ میلیارد تا ۲۵ میلیارد دلار برسد.
در نهایت روز گذشته سهام اسپاتیفای برای خرید عموم عرضه شد و به زودی این سهام در بازار بورس نیویروک با نام اسپات به فروش خواهد رسید. به طرز عجیبی بازار بورس نیویورک قیمت پایه سهام اسپاتیفای را ۱۳۲ دلار تعیین کرده است، قیمتی که انتظار میرود با آغاز فروش سهام تغییر کند.
فروش سهام اسپاتیفای در زمان جالبی اتفاق افتاده است. با اینکه این کمپانی تا به حال سودی نداشته است (این کمپانی سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار از دست داد)، در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی داشته است. در حال حاضر این سرویس پخش موسیقی ۷۱ میلیون کاربر خریدار اشتراک دارد. این رقم در ژوئن ۲۰۱۵ فقط حدود ۲۰ میلیون بود. اسپاتیفای اخیرا ادعا کرده است این عدد تا آخر سال ۲۰۱۸ به ۹۶ میلیون خواهد رسید.
پیش از عرضهی سهام اسپاتیفای، مدیرعامل این کمپانی دنیل اک روز دوشنبه بر روی بلاگش پستی را منتشر کرد. در این پست اک علاوه بر ابراز خوشحالی نسبت به این موقعیت، دلیل انتخاب روش عرضهی سهام این کمپانی را توضیح داد. اسپاتیفای بر خلاف روش معمول عرضهی اولیه سهام IPO، از طریق عرضهی عمومی و مستقیم DPO به فروش خواهد رسید. اک گفته است: معمولا کمپانیها در این جور مواقع توجهها را به سمت خود جلب میکنند. به طور معمول کمپانیها تمام روز مشغول به مصاحبه پیرامون دلیل اهمیت خرید سهام شرکت خود هستند. عموما کمپانیها عرضه عمومی مستقیم را انتخاب نمیکنند. با این که این راه در اکثر مواقع جواب میدهد، اسپاتیفای هیچوقت به یک کمپانی نرمال شباهتی نداشته است. همانطور که پیش از این نیز گفته بودم تمرکز ما بر روی این جلب توجه اولیه نیست. در عوض ما در حال ساخت، نقشه کشیدن و بلندپروازی برای طولانی مدت هستیم. بعضی مواقع موفق میشویم و گاهی شکست میخوریم. اما چیزی که هیچوقت تغییر نمیکند باور ماست. ما باور داریم اول سفرمان هستیم و هنوز جای زیادی برای یاد گرفتن و پیشرفت داریم.
با وجود پیشرفت فوقالعادهی این کمپانی، اسپاتیفای با وجود اپل موزیک (سرویس پخش موسیقی ویژهی اپل) چالش زیادی پیش رو دارد. با وجود این که تعداد دنبالکنندههای خریدار اشتراک اسپاتیفای در حال افزایش است، به پای رشد دنبالکنندههای اپل موزیک نمیرسد. حتی تخمین زده شده است تا این تابستان تعداد دنبالکنندههای خریدار اشتراک اپل موزیک از اسپاتیفای هم جلو بزند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.