ودروهای هیبریدی به یكی از گزینههای جذاب برای افراد دوستدار محیط زیست و پیشرانههای برقی تبدیل شدهاند. در این مطلب به بررسی بیامو ۵۳۰e هیبریدی میپردازیم.
افرادی كه روزانه مسافتهای كمی در شهر طی میکنند، میتوانند از رانندگی با خودروهای برقی لذت ببرند. بیامو ۵۳۰e هیبریدی با موتور بنزینی دو لیتری چهار سیلندر با توان ۱۸۴ اسب بخار (البته همانطور كه میدانید عدد ۳۰ نشاندهنده شش یا هشت سیلندر بودن خودرو است) به همراه بسته باتری ۹.۲ كیلووات ساعت و یك موتور الكتریكی ۹۵ اسب بخاری عرضه شده است. این خودروی هیبریدی در صورت خالی بودن باک بنزین، با استفاده از انرژی الكتریكی ذخیرهشده در باتریها میتواند ۴۶ كیلومتر را طی كند و حداكثر سرعت ۱۴۰ كیلومتر بر ساعت داشته باشد.
مجموع قدرت دو پیشرانهی این خودرو ۲۵۲ اسب بخار و گشتاور آن ۴۲۰ نیوتنمتر است. شارژ کامل آن چهار ساعت و نیم طول میکشد. درصورتیکه از سیستم شارژ ویژه القایی بیامو (i wallbox) استفاده كنید، این زمان به كمتر از ۳ ساعت تبدیل خواهد شد. سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ كیلومتر بر ساعت این خودرو ۶.۲ ثانیه طول میکشد. حداكثر سرعت بیامو ۵۳۰e، حدود ۲۳۴ كیلومتر بر ساعت و میزان انتشار دیاکسید كربن آن ۴۶ گرم در هر كیلومتر است.
خریدن خودروهای هیبریدی نیاز به حساسیت بیشتری نسبت به خودروهای عادی دارد؛ زیرا اگر از زمان لازم برای شارژ خودرو را در اختیار ندارید یا مسافت روزانه كه طی میکنید بیشتر از ۵۰ كیلومتر است، استفاده از مدلهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای بنزینی و دیزلی صرفه اقتصادی كمتری دارد؛ و شما باید زمان بسیار بیشتری در ایستگاه شارژ صرف كنید.
بیامو ۵۳۰e هیبریدی بدون شارژ کامل باتریها تقریباً ۳۰ كیلومتر و با باتریهای كامل ۵۰ كیلومتر را طی میکند.یكی از نکات واقعاً جالب توجه و ستودنی در مورد ۵۳۰e، این است که شمارا با اطلاعات غیر ضروری بمباران نمیکند یا حالتهای رانندگی زیادی ارائه نمیکند تا راننده در انتخاب بهترین حالت ممكن گیج نشود. چند حالت رانندگی وجود دارد كه مطمئن و دقیق هستند و با استفاده از آنها احساس پیچیدگی نخواهید كرد. تنها هدف این خودرو راحتی و آسایش شما در هنگام رانندگی است؛ درست مانند مدل پایه سری ۵ كه كیفیت رانندگی و هندلینگ عالی برای خریداران خود به ارمغان میآورد.
البته این راحتی در همه خودروهای هیبریدی وجود ندارد. بهعنوان مثال وقتی پشت فرمان پورشه پانامرا هیبریدی قرار بگیرید، این حس در شما به وجود میآید كه بیشتر از رانندگی، در حال مدیریت حالتهای مختلف رانندگی هستید كه در این مدل تعبیه شده است.
در تمام خودروهای بیامو سری ۵ ، سه حالت رانندگی نرمال اسپرت، کامفورت، و اكو پرو وجود دارد. در ۵۳۰e هیبریدی سه حالت دیگر اضافه شده است: حالت اتوماتیك كه بهصورت پیشفرض فعال است، حالت max E drive كه ابتدا از موتور الكتریكی بهره میبرد تا زمانی كه شارژ باتریها به اتمام برسد و حالت كنترل باتری كه به شما اجازه میدهد میزان مشخصی از توان باتریها را ذخیره و در زمان مورد نیاز استفاده كنید. بهطور مثال اگر بیشترین مسیر سفر شما در بزرگراه باشد، میتوانید مقداری از شارژ باتریها را ذخیره كنید و چند کیلومتر باقیمانده در داخل شهر را با استفاده از موتور الكتریكی بپیمایید.
تغییر و انتخاب بین موتور بنزینی و الكتریكی به طرز باورنکردنی آرام و بدون صدا انجام میشود. شما صدای موتور خودرو را نخواهید شنید مگر آنكه به تمام ۲۵۲ اسب بخار قدرت آن نیاز داشته باشید. وظیفه انتقال قدرت در این مدل بر عهده گیربكس ۸ سرعتِه اتوماتیک است. با اضافه شدن پیشرانه الكتریكی و باتریهای موردنیاز آن ۱۵۵ كیلوگرم به وزن خودرو اضافه میشود که مهندسان آلمانی این افزایش وزن را بهخوبی توزیع كرده و تعادل بینقصی در این مدل به وجود آوردهاند.
در این خودرو خبری از چرخهای بزرگ و تجهیزات استاندارد سری M power نیست تا بتواند با سرعتهای نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی كند. اما ۵۳۰e هیبریدی ارزش خرید بالایی دارد و از خرید آن هیچگاه پشیمان نمیشوید. احساس كنترل، راحتی و آسایش را در آن تجربه خواهید كرد. طراحی داخلی آن همانند دیگر مدلهای سری ۵ است. فقط فضای صندوقعقب به دلیل قرار گرفتن باتریها در زیر آن از ۵۳۰ لیتر به ۴۱۰ لیتر كاهش پیدا کرده است.
قیمت نهایی بیامو ۵۳۰e در نسخهی استاندارد، ۵۳ هزار دلار است؛ اما با آپشنهای سری i Perfromance و سیستم دو دیفرانسیل Xdrive، با قیمتی در حدود ۵۶ هزار دلار فروخته میشود. اگر شما قصد خرید این خودرو را دارید، به این نكته توجه كنید كه در بسیاری از کشورها، دولتها برای تشویق مردم به خرید خودروهای الكتریكی و كاهش آلایندههای زیستمحیطی معافیتهای مالیاتی یا حتی وامهایی در نظر گرفتهاند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.