کانال یوتیوب گاراژ جی لنو این بار به معرفی خودروی کلاسیک عضلانی AMC جاولین میپردازد که قادر است بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند.
عصر خودروهای عضلانی کلاسیک در آمریکا محصولاتی از فورد، جنرال موتورز و کرایسلر را مشاهده کرد که تمام تلاشهای خود را بدون توقف برای رسیدن به سرعت و قدرت زیاد انجام دادند. یکی از شرکتهایی که در میان هیاهوی غولهای خودروسازی ایالات متحده گم شد، چهارمین خودروساز آمریکایی یعنی شرکت امریکن موتورز (American Motors) بود. اما شرکت تیونینگ رینگبرادرز (Ringbrothers) امیدوار است که با تیون کردن خودروی کلاسیک عضلانی ایامسی جاولین (AMC Javelin) مدل ۱۹۷۲، خود را مطرح کند؛ این خودرو در زیر کاپوت خود از پیشرانه هلکت خورجینی هشت سیلندر با قدرت خیرهکننده بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار بهره میبرد. جی لنو که عاشق چنین خودروهایی است، در آخرین قسمت از سری کلیپهای کانال یوتیوب گاراژ جی لنو این عضلانی کلاسیک AMC جاولین را بررسی میکند.
اول از همه، باید بدانید این خودرو فقط پروژهای پرزرقوبرق با رنگآمیزی جدید و تغییر پیشرانه نیست. کسانی که با AMC جاولین آشنا هستند، میدانند این خودروی کلاسیک بسیار عالی بود و اگر کمی بدترکیب به نظر میرسد، به دلیل دماغه بسیار بزرگ و طولانی است که حتی بالاتر از چرخهای جلو نیز گسترش مییابد. در تولید این خودرو، رینگبرادرز عملا چرخهای جلو را به سمت جلو حرکت دادند که با بالا بردن ۱۵ سانتیمتری ارتفاع همراه شد. این تغییرات باعث افزایش فاصله دو محور خودرو شد و در عین حال بدترکیبی آن را کاهش داد. به همین ترتیب کل سپر جلوی خودرو از ورودیهای هوا تا جلوپنجرهی مشبک در شرکت رینگبرادرز ساخته شده، که الهامگرفته از سبک اولیه پلیموث کودا (Cuda) متعلق به اوایل دهه ۱۹۷۰ است.
پیشرانه هلکت خورجینی هشت سیلندر مربوط به دوج (و برخی خودروهای کرایسلر) ساخت وگنر موتوراسپرتز در زیر کاپوت خودروی کلاسیک AMC جاولین نصب شده است. از آنجا که ۷۰۷ اسب بخار این روزها برای پیشرانه خودروی عضلانی کافی نیست، یک سوپرشارژر بزرگ وایپل (Whipple) روی آن نصب میشود که حجم جابهجایی آن بهتنهایی ۴.۵ لیتر است. با اعمال این تغییرات پیشرانه خودرو قادر است بیش از ۱۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند؛ اما به دلایلی قدرت آن به ۱۱۰۰ اسب بخار محدود میشود.
برای مدیریت چنین قدرتی، تیم تیونینگ رینگبرادرز به سراغ جنرال موتورز رفت تا از جعبهدندهی اتوماتیک چهار سرعته آن برای انتقال قدرت به چرخها بهره بگیرد. در قسمت عقب اتصال سفارشی GM یافت میشود؛ درحالیکه قاب جلوی کامارو ۱۹۶۹ مورد استفاده قرار گرفت. در حقیقت این خودروی عضلانی AMC جاولین ترکیبی از انواع خودروهای قدرتمند آمریکایی است و باید گفت که هیبریدی به شمار میرود؛ با این تفاوت که فقط از نوع الکتریکی-بنزینی نیست.
خودروی عضلانی AMC جاولین به سفارش پرستون (Prestone) ساخته شده است و به همین دلیل، آرم پرستون در جلوی خودرو قرار دارد. این خودرو علاوه بر اینکه برای سواری در خیابان مناسب است، میتواند در مسابقات نیز شرکت کند و قرار است در تور هات راد پاور (Hot Rod Power Tour) امسال شرکت داده شود؛ این تور با عبور از سراسر ایالات متحده آمریکا برگزار میشود.
جی لنو در مورد این خودروی کلاسیک عضلانی گفت:
من فورد مدل ۳۲ را دوست دارم؛ اما علاقهای به این جاولین ۱۵۰۰ اسب بخاری ندارم. من شک دارم که شما هرگز جاولین ۱۵۰۰ اسب بخاری دیده باشید و پس از این هم احتمالا دیگر نخواهید دید.
دیدن آثار سفارشی ترکیبی از تمام مدلها و برندها بسیار هیجانانگیز و جالب است؛ اما در این ویدئو جی لنو در مورد خلاقیت جامعه خودرو سخن میگوید. به نظر لنو ساخت این خودروها نشان از خلاقیت شرکتها دارد و کار جالبی خواهد بود؛ اما به یقین میتوان گفت که خودروهای ترکیبی به این سبک و با این قدرت هرگز متولد نخواهند شد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.