طبق گزارش IDC و Strategy Analytics بازار گوشیهای هوشمند در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۷ و در طول تعطیلات سال نوی میلادی ۲۰۱۸، کمی رکود پیدا کرد و شرکت اپل برای اولین بار توانست با پیشی گرفتن از سامسونگ در صدر این بازار قرار گیرد. با وجود این، فروش آیفون در طول تعطیلات نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، به میزان ۱٫۳ درصد کاهش داشته است. همچنین، میزان استقبال از آیفون ۱۰، کمتر از حد پیشبینی شده شرکت اپل بوده است.
شرکتهای سازنده گوشیهای هوشمند در طول تعطیلات سال ۲۰۱۷ موفق شدند ۴۰۳٫۵ میلیون دستگاه و در سال ۲۰۱۶، ۴۳۰٫۷ میلیون دستگاه به فروش برسانند. سامسونگ که معمولا در این دوران در صدر جدول قرار داشت، در ماههای انتهایی سال ۲۰۱۷ موفق شد ۷۴٫۱ میلیون گوشی به فروش رساند که به میزان ۴٫۴ درصد کمتر از آمار فروش سال گذشته بوده است.
نتایج تحلیلی IDC چندان شگفت آور نبوده است: سامسونگ در گزارش ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ خود اشاره کرده بود که با افت فروش روبرو بوده است. یکی از تحلیل گران IDC -Anthony Scarsella توضیح میدهد که عموم کاربران به گوشی های گلکسی اس ۸، نوت ۸ و آیفون ۱۰ به چشم نوعی ابزار لوکس غیر ضروری نگاه میکنند. Scarsella معتقد است که حتی با وجود صفحات نمایش فول اسکرین، اکسنرهای بیومتریک پیشرفته و ارتقای قابلیت های مربوط به هوش مصنوعی، قیمت های گزاف این محصولات به امکانات آنها میچربد و مردم را از خرید آنها دلسرد میکند.
گزارش IDC آمده است که اپل با قرار گیری در جایگاه همیشگی سامسونگ، نشان داد که داشتن چند مدل گوشی در طیف قیمتی مختلف برای کاربران آیاواس مطلوب بوده است. با وجود برتری اپل در تعطیلات سال جدید، سامسونگ اما توانست شرکت برتر سازنده گوشهای هوشمند در سال ۲۰۱۷ شود. این شرکت موفق شد ۳۱۷٫۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ به فروش برساند که این رقم نسبت به سال پیش از آن، ۱٫۹ درصد افزایش داشته است. اپل در سال ۲۰۱۷، ۲۱۵٫۸ میلیون گوشی فروخته است در جایگاه دوم قرار دارد. در رتبههای بعد، هوآوی با ۱۵۳٫۱ میلیون، Oppo با ۱۱۸٫۸ میلیون و شیائومی با ۹۲٫۴ میلیون دستگاه قرار دارند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.