از جمله مهارتهای اصلی در جوامع جهانی، توانایی درک احساسات یا تفکرات دیگران است. در هر جامعه و کشوری مزایای منحصربهفردی وجود دارد که میتواند نقش مهمی در زندگی افراد ایفا کند. اصل اساسی در بیان مهارت ادراک در کودکان در این موضوع نهفته است که ممکن است آنها در طول زندگی خود با انواع مردم که مسیرهای مختلفی را در طول زندگی خود تجربه کردهاند یا مردمی از فرهنگهای مختلف روبرو شوند. این امکان با توجه به توسعه ی روزافزون امکانات و تکنولوژیهای ارتباطی بیش از پیش فراهم شده و در آیندهای نزدیک جزء جداییناپذیر زندگی انسانها خواهد بود. به همین دلیل کودکان برای شناخت دنیای پیرامون خود و هر آنچه در دنیا برای نیازهای بشری مفید است، نیاز به کسب مهارت و توانایی درک پدیدهها و رفتارهای پیرامون خود دارند. این ابزاری مفید برای گسترش دامنه ی یادگیری آنها در طول دوران آموزشی و در کل دوران زندگی آنها خواهد بود.
محققان به سادگی بیان میکنند برای ایجاد تغییرات و ابداعات در طول زندگی، شما نیازمند شناخت و تعامل با دیگران هستید. این شناخت نیازهای بشری است که زمینهساز خلق ابتکارات و ابداعات برای رفع آنها خواهد بود. اگر کودکان بخواهند عنصری پویا در سیستم بهم پیوسته ی دنیا باشند، باید مهارت شناخت و درک خود، همچنین انسانهای اطراف خود با هر فرهنگ و پیشزمینهی ذهنی مختلف را کسب کنند.
تحقیقات علمی اثبات کردهاست که آموزش مهارت درک احساسات و پدیدههای محیط پیرامون، ابزاری قدرتمند در دست پدر و مادران، معلمان و مدارس برای آموزش بهتر دانشآموزان است. در حال حاضر سیاستگذاران حوزه ی آموزش در حال به کارگیری سیستمهایی هستند که کودکان و نوجوانان را برای حضوری پررنگ در اجتماع آماده میکنند و نه صرفا یک فرد اجتماعی در محیطهای محدود خانواده یا محافل دوستانه.
از جمله رویههای آسان برای توسعه ی این رویکرد در مدارس، تشویق دانشآموزان به خواندن مطالب مورد علاقه ی خود، خارج از متون درسی رسمی است. گاه خواندن یک داستان یا یک رویداد جالب مربوط به مردم کشور در نقاط مختلف یا حتی مردم کشورهای دیگر، دامنه ی افکار کودکان را به خارج از مرزهای مدرسه توسعه میدهد. این گشایش ذهنی توانایی درک پدیدههای مختلف پیرامون و بروز خلاقیت در کودکان را بیش از پیش فراهم میکند. اما مشکل اساسی در این میان این است که خواندن مطالب ضمانتی برای فهم کودکان نیست. فهم مطالبی که نویسندگان تلاش دارند آنها را به کودکان منتقل کنند، در حقیقت یک تخصص است. هر کسی هنگام خواندن مطالب ممکن است بخشی از آنها را بهطور کامل نفهمد و این موجب بروز اختلال در سیستم خواندن و فهمیدن، یا سیستم کسب مهارت ادرک از طریق خواندن خواهد شد.
در این میان یک راهحل ساده خواندن مطالب با دیگران است. برای مثال خواندن یک کتاب با پدر و مادر یا ایجاد چنین جوی در کلاس درس بسیار مثمر خواهد بود. هر کسی برخی از مفاهیم را از دیدگاه خود بررسی و نقد خواهد کرد و از میان تعاملات بین خوانندگان دریچههای جدید ادارک در ذهن کودکان گشوده خواهد شد. این سیستم باید بهگونهای شکل بگیرد که دانشآموزان و کودکان عاشق خواندن مطالب مورد علاقه شوند و از آن بهعنوان نوعی تفریح تعبیر کنند. این یک تفکر اشتباه است که از دانشآموزی بخواهیم از روی مطلبی بخواند و برای مطمئن شدن از توجه دیگران از آنها بپرسیم که آخرین خطی که خوانده شد در مورد چه بود. نباید دانشآموزان را مجبور کرد روز آینده در مورد یکی از فصلهای کتاب صحبت کنند. بلکه باید به آنها آموخته شوند چگونه از مهارت خواندن میتوان به درک مسائل و پدیدههای مورد علاقه دست یافت. معلمان باید دانشآموزان را شیفته ی خواندن و درک مطالب کنند.
منبع:
https://hundred.org/en/articles/reading-a-romantic-reverie-or-the-key-to-unlocking-a-child-s-future
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.