دکتر جعفر کیوانی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه توسعه رشتهها در وزارت علوم به دلیل وجود مشکلات اقتصادی و توسعه کمی آموزش عالی، به کندی انجام میشود اظهار کرد: درخواست تاسیس رشته های زیادی را به وزارت علوم ارائه کردهایم که با مجوز آن موافقت نشده است.
وی با اشاره به تاسیس برخی رشته ها و میان رشته ای های جدید در دانشگاه خوارزمی افزود: در سال تحصیلی جاری رشتههای هنر، معماری و شهرسازی در این دانشگاه راهاندازی شدهاند و از ابتدای نیمسال اول تحصیلی جاری اقدام به جذب دانشجو در این رشته ها کرده ایم.
کیوانی ادامه داد: در حال حاضر اولین ورودی های این رشته در دانشکده فیزیک دانشگاه خوارزمی در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند و هیچ دانشگاه دیگری در کشور تاکنون این رشته را راه اندازی نکرده است.
وی افزود: مهمترین چالش در دانشگاه خوارزمی کیفیت است و در این راستا با تمام توان خود تلاش می کنیم کیفیت آموزش را در دانشگاه ارتقاء بخشیم بنابراین اعضای هیات علمی تلاش میکنند که دروس را بهروز کنند و برنامه های درسی را طوری طراحی کنند که موردنیاز جامعه است.
معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی گفت: ما از همه گروه های آموزشی خواستیم که در برنامههای درسی بازنگری انجام دهند و دروس قدیمی را با دروس جدیدتر که مورد نیاز کشور و با پیشرفتهای جهان هماهنگ است، جایگزین کنند.
کیوانی با بیان اینکه تعدادی از دانشگاههای بزرگ مجوز بازنگری دروس خود را از طرف وزارت علوم گرفته اند تا بتوانند برنامه درسی را خودشان بازنگری کنند گفت: به این ترتیب برنامه های درسی پس از تصویب در شورای دانشگاهها، به اجرا در می آید که ما نیز یکی از این دانشگاهها هستیم و به این جهت تلاش میکنیم که برنامه های درسی خود را بهروز کنیم.
وی با اشاره به اینکه ارزیابی درونی گروهها نیز در دانشگاه خوارزمی آغاز شده، گفت: در این راستا گروههای آموزشی برای ارتقاء کیفیت باید ابتدا خود را با شاخص های بین المللی بسنجند و ببینند که آیا نسبت استاد به دانشجو سرانه فضای آموزشی و تجهیزات آموزشی و میزان قبولی دانشجویان با سنجه های مورد قبول و معتبر هماهنگ هست یا خیر و اگر در این موارد نقصی وجود داشته باشد در فرآیند ارزیابی درونی با تنظیم جداولی این نواقص مورد بررسی قرار می گیرد و مشکلات آن برطرف میشود و به این ترتیب کیفیت آموزش در رشته های مختلف ارتقاء خواهد یافت.
معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه نسبت بین اعضای هیات علمی و دانشجویان حدود ۱ به ۲۳ است گفت: هدف ما این است که این نسبت به ۱ به ۱۸ برسد و به ازای هر ۱۸ استاد یک دانشجو وجود داشته باشد به همین منظور به دنبال جذب هیات علمی در رشته هایی هستیم که نیاز به هیات علمی دارند و در این راستا در فراخوان شهریور ماه وزارت علوم برای جذب هیات علمی، ۲۰ عضو هیات علمی در رشتههای مورد نیاز درخواست کردیم و در فراخوان بهمن ماه نیز در صورت نیاز مجددا درخواست خواهیم کرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.