در سرگذشت انسانهای موفق همواره یک ویژگی مشترک مشاهده میشود: آنها توانایی پذیرش سختیها و غلبه بر آنها را دارند.
سختیها و موانع شروع هر کاری بسیاری هراسناک هستند و انسانهای عادی را از افراد موفق متمایز میسازند. معمولا همه انسانها فرصتهای یادگیری مشابهی دارند اما زمانی که مرحله عمل فرا میرسد، اکثر آنها خود را میبازند. آنها میدانند که چه کاری باید انجام دهند اما از عمل کردن میترسند. یک چترباز را تصور کنید که برای نخستین بار باید از هواپیما به بیرون بپرد. ترس بسیاری بر او غالب میشود اما اگر بتواند بر آن غالب شود، پیشرفت او آغاز میگردد. فضانوردی هم که برای نخستین بار حاضر به پرواز با فضاپیما میشود، همین ترس و سختی را تجربه میکند. در بقیه حوزهها هم این سختیها برای افراد وجود دارد. سختی از دست دادن اندوختهها و داشتهها، ترس مواجهه با ناشناختهها و ترس از شکست. این سختیها و ترسها است که رقم زننده تفاوت بین افراد موفق و سایر انسانها است.
اگر بتوان این سختیها را پذیرفت و قدم در راه دشوار جدید گذاشت، در انتهای راه نتایجی به دست میآید که حتی تصور آن هم دشوار بوده است. تقریبا تمام روشهای یادگیری جدید، بر خلاف روشهای سنتی، دشوار هستند. روشهای جدید، سرعت یادگیری را کاهش میدهند، تلاش بیشتری طلب میکنند و بسیاری از اطرافیان هم به آنها اعتقاد ندارند. اما اگر از آنها استفاده شود، عمق یادگیری افزایش یافته و آموختهها هم به راحتی فراموش نمیشوند.
به همین دلیل است که روانشناسان از این موانع کوتاهمدت در روشهای یادگیری جدید با نام «سختیهای مطلوب» نام میبرند. این سختیها نتایج شیرینی به دنبال خواهند داشت که جبرانکننده تمام تلاشهای اولیه شما خواهد بود.
اما تحمل سختیها را نباید تنها محدود به زمان یادگیری کرد. وقتی که زمان «عمل» و روبهرو شدن با واقعیت فرا میرسد، «احساس» اطمینان از آموختهها و دانش تفاوت بسیاری با «نشان» دادن تسلط دارد. آزمون و امتحان تنها یک استراتژی یادگیری قدرتمند است که نشان میدهد چه چیزهایی میدانید و آیا با نحوه اجرای آنها آشنا هستید یا خیر. اما زمانی که اعتماد به نفس از اقدام کردنهای مکرر نشات گرفته و امتحان خود را در شرایط مشابه با جهان واقعی هم پس داده باشید، میتوانید به آن تکیه کنید. همیشه ایستادن در آغاز راه و تلاش برای شروع کردن یک مسیر جدید، هراسآور است اما با اولین قدم، ترسها از بین میروند.
منبع:
Brown, Peter; Roediger, Henry; McDaniel, Mark. make it stick:The Science of Successful Learning. London: The Belknap Press Of Harvard University Press, 2014. pp. 67-72.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.