تابستان یک فصل خارقالعاده برای در اختیار داشتن توأمانِ تفریح و یادگیری است. درواقع این شرایط مشترک، عاملی زمینهای در غنیسازی اوقات فراغت چندماههی دانشآموزان است. نه تفریح یکجانبه در این مدت که به معنی نادیده گرفتن عنصر یادگیری است، روش مطلوبی برای پشت سر گذاشتن این دورهی سهماهه است و نه حفظ رویکرد مبتنی بر یادگیری در تمام روزهای هفته که به معنی ادامهی روند عادی سال تحصیلی و در نظر نگرفتن عنصر نشاط تابستانی است.
با در نظر گرفتن این رویکرد دوگانه اما متعادل، توجه به یادگیری تابستانی کودکان، راهکار ارزندهای برای حفظ روند متعادل یادگیری آنها در طول سال و فاصله نگرفتنِ آنها از آموختههای گذشته است. تحقیقات نشان میدهد این یادگیری خاص در تمام طول دورهی یادگیری سال تحصیلی تأثیر مهمی دارد؛ تأثیری که شاید بارزترین وجه آن دقیقاً با شروع سال تحصیلی و در پاییز نمایان خواهد شد؛ جایی که آغاز به کارِ یادگیری آموزههای جدید برای آنهایی که از یادگیری در تابستان دور بودهاند زمانبر، کمبازده و کمی دشوار خواهد بود.
مرور مواردی از عوامل تأثیرگذار در تحقیقات پیرامونی میتواند در جهتگیری ما نسبت به اهمیت یادگیری تابستانی کودکان مؤثر باشد. «کیم و همکاران (۲۰۰۴)» بر این باورند که مطالعهی ۴ الی ۵ کتاب در طول هفته (به شکل یک سبد مطالعاتی و نه اتمام همهی مطالب ۵ کتاب در یک هفته) برای دانشآموزان مقاطع پایینتر، اثر معناداری بر مهارت یادگیری آنها در طول سال تحصیلی و حفظ توان رقابتی آنها با همتایان خواهد داشت. پیشنهاد کاربردی در این بخش، استفاده از امکانات کتابخانهای برای تأمین سبد مطالعاتی غنی برای کودکان است. به این لیست میتوان کتابهای صوتی را نیز اضافه کرد که بدون شک استفاده از آنها برای کودکان در این سنین سادهتر و جذابتر است. اگر کودک برای دستیابی به این مهارت نیاز به ایجاد تغییراتی در ساعت خواب و برنامههای هفتگی احساس میکند، با در نظر گرفتن ویژگیهای فردی او میتوانید شرایط را برای تسهیل برنامهریزی دلخواهش فراهم کنید.
«کوپر و همکاران (۲۰۰۶)» معتقدند آسیبپذیرترین بخش یادگیریهای کودکان، بخش ریاضی است. ریاضی غالباً به عنوان پایهایترین درس در یادگیری سایر درسهای محاسباتی و راهکاری برای حفظ آمادگی ذهنی دانشآموزان در دوران تحصیلی محسوب میشود. فاصله گرفتن چندماهه از مطالب این درس در تابستان، اثر نامطلوبی بر روند یادگیری و یادآوری مطالب گذشته و آیندهی این درس خواهد گذاشت. به عنوان یک راهکار در این بخش میتوان به حل تمرینات مستمر در فصل تابستان اشاره کرد. استفاده از جدولهای ریاضی که در قالبی سرگرمکننده به تقویت توان ذهنی کودکان کمک میکند ابزار سودمندی برای تقویت مهارتهای ریاضی آنها خواهد بود. داشتن استراتژیهایی برای پیشرفت در تابستان و ثبات در اجرای آنها در محیط پرنشاط خانواده در مهیجترین فصل سال، بهینگی و کارآمدی را به برنامهی تحصیلی کودکان اضافه خواهد کرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.