مدیرکل سابق دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کار دانش معتقد است: دانش آموزان از دوره ابتدایی نیازمند آموزش های مهارتی و آشناسازی با محیط بازار کار هستند.
بسیاری از کارشناسان و مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت، آموزشهای نظری را بدون در نظر گرفتن آموزشهای کاربردی مثمر ثمر نمیدانند و بر این باورند که دانش آموز به منظور رشد و توسعه علمی و عملی، نیازمند مهارت آموزی است؛ امری که اکنون یکی از اصلی ترین دغدغههای آموزش عالی و عمومی کشور محسوب میشود.
در اغلب نظامهای آموزشی کشورهای توسعه یافته هم این مسئله همواره مورد توجه و تاکید صاحب نظران قرار گرفته است؛ چرا که هر یک از آموزشها، بی تردید باید فرد را برای به عهده گرفتن مسئولیتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و به عبارت دیگر زندگی در جامعه آماده سازد. امری که جز با انجام فعالیتهای عملی در کنار آموزشهای تئوری میسر نخواهد شد.
مدیرکل سابق دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کار دانش روز شنبه در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: فرهنگ کار و تلاش باید از ابتدا در دانش آموزان نهادینه شود.
«احمدرضا دوراندیش» افزود: به عبارت دیگر دانش آموزان باید از ابتدا با مشاغل متعدد و همچنین نیازهای بازار کار آشنا شوند.
وی ادامه داد: این مهم تحت عنوان “تربیت و یادگیری کار و فناوری” که یکی از حوزههای یازده گانه برنامه درسی به شمار میرود؛ در نظر گرفته شده است.
دوراندیش خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در پایه اول ابتدایی ارزش کار و تلاش به صورت تلفیقی در برخی از واحدهای آموزشی ارائه میشود و در پایه دوم ابتدایی نیز دانش آموزان با عنوان کار و فناوری به مهارت آموزی میپردازند.
این کارشناس مسائل آموزشی همچنین با اشاره به مباحث حوزه فناوری، اطلاعات و ارتباطات، افزود: دانش آموزان ضمن مهارت آموزی در این عرصه، به انجام برخی از فعالیتها نظیر کشاورزی و خیاطی نیز میپردازند.
مدیرکل سابق دفتر فنی و حرفهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد: آموزش کار و فناوری در مقاطع هفتم، هشتم و نهم (دوره اول متوسطه) ارائه میشود و دانش آموزان در تماس با ابزارهای واقعی کار قرار میگیرند.
وی تاکید کرد: در واقع دانش آموزان به صورت دلخواه یکی از زمینههای شغلی بازار کار را انتخاب میکنند و در هر پایه ۷ تا ۱۰ عنوان را در کنار واحدهای آموزشی میگذرانند.
این مسئول آموزش و پرورش یادآور شد: در دوره دوم متوسطه نیز که دانش آموزان ضمن هدایت تحصیلی در شاخههای نظری، فنی و حرفهای و کاردانش ادامه تحصیل میدهند، با رشتههای متناسب با نیاز بازار کار نیز آشنا میشوند.
دوراندیش افزود: البته نظام آموزشی در اجرای این فرایند به سبب این مسئله که کارگاههای آموزشی تجهیز نشده است و مدرسان نیز نیازمند برخی از آموزشهای تئوری و عملی هستند؛ با مشکل رو به رو است.
به گفته وی این مسائل به طور کلی سبب اختلال در فرایند یادگیری دانش آموزان در مهارتهای عملی شده است.
دوراندیش خاطرنشان کرد: بی تردید رفع چالشها و فراگیری مهارتها فرد را برای بر عهده گرفتن مسئولیتهای آینده در زندگی آماده میسازد.
وی با اشاره به وجود ۷ هزار و ۱۰۰ هنرستان در سطح کشور ابراز داشت: از این تعداد ۴ هزار و ۴۰۰ هنرستان کاردانش و ۲ هزار و ۷۰۰ هنرستان متعلق به فنی و حرفهای است.
مدیرکل سابق دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ۶۳ درصدر هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش متعلق به پسران و ۳۷ درصد مابقی ویژه دختران ست.
به گفته دوراندیش ۶۴ هزار هنرجوی دختر و پسر در هنرستانهای سطح کشور مشغول به تحصیل هستند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.