بهمن نامور مطلق در نخستین هم اندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی اظهار کرد: در راستای تدوین تاریخ شفاهی هنرهای سنتی از اساتید و صاحبنظران این حوزه مصاحبه گرفته میشود و در حال حاضر تحقیقات در خصوص رشته سفالگری آغاز شده است.
وی با اشاره چالشهای این حوزه عنوان کرد: ظرفیتهای هنرمندان با مهارت بالا در کشور بسیار است، اما استفاده نمیشود.
نامور مطلق با اشاره به دیگر چالشهای حوزه هنرهای سنتی گفت: برجستهترین هنرمندان هنر های سنتی تحصیلات آکادمیک ندارند و بهرهای از آموزشهای دانشگاهی نبرده اند اما مهارتهای بالایی دارند؛ همچنین استادان برجسته، با تحصیلات آکادمیک هنرمند نیستند که برنامه ریزی شده در دانشگاه فرشچیان از اساتید هنرمند فاقد تحصیلات آکادمیک هم بهره ببریم.
رئیس دانشگاه فرشچیان اظهار کرد: موضوع بهره گیری از اساتید غیر آکادمیک در این دانشگاه با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز مطرح شده است زیرا هدف دانشگاه فرشچیان تربیت هنرمند است.
رئیس دانشگاه فرشچیان اظهار کرد: موضوع بهره گیری از اساتید غیر آکادمیک در این دانشگاه با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز مطرح شده است زیرا هدف دانشگاه فرشچیان تربیت هنرمند است. وی مطرح کرد: در کشور بیشترین تحصیل کنندگان صنایع دستی را داریم که از آنها به طور صحیح بهره گیری نمیشود.
نامور مطلق ادامه داد: اساتید روشهای فراوانی برای تدریس به شاگردان خود دارند اما باید در درون یک چارچوب مشخص شده این تکثر وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: برنامه ریزی شده تا دانشگاه فرشچیان به کانون اندیشه ورزی در حوزه هنرهای سنتی تبدیل شود و همچنین در حوزه پژوهشی نیز رسالت خود را انجام دهد و در این راستا از رسالهها، پژوهشها و پایان نامههای دانشجویان و اساتید هنرهای سنتی حمایت میکند.
وی تصریح کرد: دانشگاه در نظر دارد فعالیتها را به روز کند و متناسب با آموزش هنرهای سنتی در دوره معاصر الگو ارائه دهد. همچنین احیا و به روز رسانی کارگاههای بزرگ سنتی در هرات، تبریز، شیراز و… در دستور کار قرار دارد.
نامور مطلق یادآور شد: دبیرخانه دائمی هم اندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی ایجاد و مقرر شده این هم اندیشی به صورت سالانه برگزار شود.
رئیس دانشگاه فرشچیان عنوان کرد: ۵۰ مقاله به این هم اندیشی ارسال شده که نیمه مرداد سال جاری اصل مقالات دریافت و در قالب ویژه نامه یا مجله به چاپ میرسد.
نظام استاد شاگردی بر اخلاق تاکید دارد
در ادامه حسین ایمانی خوشخو رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به موضوع ارائه چارچوب مفهومی معنویت در فلسفه هنر اسلامی با تاکید بر نظام استاد شاگردی گفت: در دانشگاه فرشچیان برنامه ریزی شده به صورتی تدریس شود که اصالت هنر سنتی حفظ و نسل جدید را نیز به سمت این حوزه جذب کند.
وی ادامه داد: موسیقی و هنر روح انسان را درگیر میکند اما در فعالیتهای اجتماعی کم رنگ است.
ایمانی خوشخو عنوان کرد: ذات هنر از زمین بیرون میآید اما مسیر آن به سمت خداوند است. همچنین فلسفه هنر اسلامی توجه به بی نهایت (لایتناهی) و نگاه از بالا به اطراف است.
رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نظام استاد و شاگردی گفت: تعلیم، مشق (پیروی از استاد) و صفا شاخصههای این نظام است.
وی ادامه داد: همچنین راهنمایی، حمایت، بیان، تأمل و خودیابی از دیگر شاخصههای نظام استاد و شاگرد است.
ایمانی خوشخو عنوان کرد: استاد در فلسفه اسلامی نماینده خداوند روی زمین است که تنها به قلم و بیان آموزش نمیدهد بلکه با اعتقاد آموزش میدهد.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: اگر عناصر هنر اسلامی با مؤلفههای استاد و شاگرد در تعامل باشد، حقیقت و زیبایی کشف میشود.
ایمانی خوشخو عنوان کرد: در حال حاضر از نظام استاد شاگردی فاصله گرفته ایم و برای نسل جدید قابل درک نیست بنابراین برنامه ریزی شده این نظام در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان برقرار شود.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ عنوان کرد: نظام استاد شاگردی بر سرمشق شدن اخلاق، کشف رموز و باطن و اعتقادات توجه دارد همچنین عناصر هنر اسلامی بر لذت، محاکات، خیال و جنبههای درونی و بیرونی تاکید دارد که تلفیق این دو باعث تحقق اهداف در هنر اسلامی-ایرانی میشود.
لازم به ذکر است، دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان در مهر ماه سال جاری در چهار رشته نگارگری، صنایع چوب، سفال و صنایع فرش در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو میپذیرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.