«مجید قدمی» در نشست خبری با بیان اینکه این طرح با بیش از ٢٣ سال سابقه از دهه ١٣٧۵ در سه نقطه کشور فعالیت می کند، افزود: بیش از ٢ هزار پایگاه نیز در این رابطه با مشارکت نیروهای متخصص فعال شده است و این طرح در حقیقت بیش از ٩٨ درصد کشور را زیر پوشش قرار می دهد.
وی در این نشست که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد، افزود: جداسازی دیرآموزان از دانش آموزان عادی و معرفی آنها به مدارس استثنایی آخرین راهبرد طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان به شمار می رود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی زمان اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان را بعد از تعطیلی مدارس و آماده شدن بستر لازم اعلام کرد و ادامه داد: پایگاه های سنجش در مدارس کشور مستقر شده است و بر این اساس ارزیابی نوآموزان بدو ورود به دبستان باید بعد از تعطیلی مدارس و حداکثر به مدت سه ماه انجام پذیرد.
قدمی تصریح کرد: اکنون شروع ثبت نام اولیه آغاز و هریک از مدارس با یکی از پایگاه های سنجش برای ارزیابی های پزشکی مرتبط شده است.
وی در خصوص اهداف طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز خاطرنشان کرد: پیشبینی و تعیین جایگاه مناسب آموزشی و ارائه خدمات بهداشتی و توانبخشی از جمله اهداف اساسی این طرح به شمار میرود.
وی با بیان اینکه جداسازی دانش آموزان به عنوان آخرین راهبرد مورد توجه قرار می گیرد، افزود: هدایت دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله اتیسم در یک سیستم آموزشی مناسب در این طرح مورد تاکید است.
قدمی یادآور شد: وظیفه اصلی آموزش و پرورش کشور، آماده سازی فرد برای زندگی در جامعه است و در این زمینه مدرسه را می توان به عنوان نمایی از جامعه مطرح کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه اظهار کرد: بنابر آمار و اطلاعات بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز در سال گذشته مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند؛ که بر اساس خروجی ها بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان سابقه پیش از دبستان داشتند.
وی تصریح کرد: در نتیجه این طرح ۷۳ هزار دانش آموز به سمت سیستم های آموزشی تلفیقی هدایت شدند و ۷۹ هزار دانش آموز آسیب دیده نیز در سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ادامه تحصیل مشغول شدند.
قدمی افزود: نزدیک به ۲۲ درصد دانش آموزان دارای واکسیناسیون ناقص، ۵ درصد از آنها چپ دست و نزدیک به ۲۲ درصد آنها نیز نتایج ازدواج های فامیلی شناخته شدند.
وی در زمینه ازدواج های فامیلی عنوان کرد: اختلال در نسل ها در این نوع از ازدواج سبب انتقال آسیب ها می شود.
قدمی افزود: در نتیجه این ارزیابی همچنین ۶۰ هزار افغان، ۲۵۰۰ تبعه خارجی، ۷۶ هزار چاق مفرط، ۶ هزار کوتاه قد، ۲۳ هزار لاغر و ۸۳ هزار دیرآموز سال گذشته شناسایی شد.
به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دیرآموزان در حقیقت ۱۵ نمره از سطح هوشی دانش آموزان استثنایی پایین تر و ۱۵ نمره نیز از سطح یادگیری دانش آموزان عادی بالاتر هستند.
وی افزود: براساس تجربه، دیرآموزان تحت تاثیر محیط و شرایط ۵ تا ۱۰ نمره ارتقا می یابند و در نتیجه این مسئله تحت نظام آموزشی عادی پیشرفت می کنند.
این مسئول آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس سنجش نوآموزان در سال گذشته بیش از ۸ هزار و ۸۱۷ دانش آموز استثنایی به مدارس خاص معرفی شدند و ۸۹۰ دیگر نیز به منظور آموزش های تلفیقی به مدارس عادی ارجاع داده شدند.
قدمی در خصوص هزینه این نیز طرح یادآور شد: ۳۰ هزار تومان برای انجام این طرح از خانواده ها دریافت می شود اما پایگاه ها نیز براساس سنجش وضعیت اقتصادی خانواده ها، پنج درصد دانش آموزان را به صورت رایگان و پنج درصد آنها را نیز به صورت نیم بها مورد ارزیابی قرار می دهند.
وی افزود: همچنین برخی از دانش آموزان نظیر دانش آموزان مناطق سیل زده و عشایر نیز رایگان سنجش می شوند که هزینه تعدادی از آنها اکنون نزدیک به ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.
قدمی در ادامه نشست خبری به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به پرسشی در باره کمبود نیروی متخصص انسانی گفت: این موضوع یکی از مسائل و مشکلات سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، اکنون سونامی بازنشستگی سبب کمبود نیروی متخصص انسانی در این بخش شده است.
قدمی افزود: خروجی نیروی انسانی هم اکنون برابر با ۸۰۰ نفر و ورودی ها برابر با ۳۰۰ نفر برآورد شده است و براین اساس سازمان نیازمند ۵۰۰ جذب نیرو و استخدام آزاد است.
این مسئول وزارت آموزش و پرورش در خصوص دانش آموزان اوتیسم نیز با بیان اینکه باید در هر استان یک مرکز برای این دانش آموزان وجود داشته باشد؛ گفت: مدرسان این دانش آموزان نیازمند فراگیری آموزش های ویژه و تولید محتوا هستند و پایگاه های این دسته از دانش آموزان نیز اکنون برابر با ۲۵ مرکز برآورد شده است؛ که باید افزایش یابد.
قدمی در باره آموزش های تلفیقی نیز تصریح کرد: برخی دانش آموزان نیازمند آموزش های تلفیقی هستند؛ مدارس عادی برای این دانش آموزان حکم نهاد پذیرا و مدارس استثنایی نیز در مقام راهنما قرار دارد.
وی افزود: محیط سروریس های بهداشتی و… برای این دسته از دانش آموزان متفاوت طراحی شده است.
قدمی همچنین در خصوص ضرورت طرح سنجش نوآموزان تاکید کرد: سال گذشته ۳۶۰ هزار کودک زیر ۶ سال مراجعه کردند.
وی ادامه داد: برخی از خانواده ها با تصور فرصت یک ساله بدین پایگاه ها مراجعه نکرده و این مسئله در حالی است که فعالیت این مراکز هزینه های سنگینی را بر سازمان تحمیل می کند.
قدمی یادآور شد: در سال گذشته ۹ هزار نفر نیز جهت درخواست جهش مراجعه کردند که ۵۰ درصد از آنها مورد تایید و پذیرش قرار گرفت.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.