پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نتایج مطالعات بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) ۲۰۱۶ در طول سال (۲۰۰۱ – ۲۰۱۶) در قالب یک کتاب به همراه کلید و درصد پاسخهای درست دانش آموزان ایرانی در مقایسه با میانگین بینالمللی و نیز راهنمای تصحیح و نمرهگذاری سؤالات پاسخ ساز منتشر کرد.
به گزارش روز سه شنبه آموزش و پرورش، این کتاب با ارائه گزارشی مکتوب و مصور از نمونههای متون ادبی و اطلاعاتی و سؤالات قابل انتشار مطالعات بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) ۲۰۱۶ به ارائه خلاصهای از نتایج این مطالعه در طول سال (۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶) به همراه کلید و درصد پاسخ های صحیح دانش آموزان ایرانی در مقایسه با میانگین بینالمللی و نیز راهنمای تصحیح و نمرهگذاری سؤالات پاسخ ساز میپردازد.
مخاطبان اصلی این مجموعه، معلمان دوره ابتدایی به ویژه معلمان پایه چهارم هستند که نقش مهم و تعیین کنندهای در تقویت و پرورش سواد دانش آموزان به عهده دارند.
محتوای کتاب بیانگر نکاتی قابل توجه از رفع دغدغه چگونگی برخورد و راهبری دانش آموزان باهوش و باانگیزهای است که در توانایی درک مطلب و مهارت ترکیب و تلفیق عبارات و مفاهیم در لایههای عمیقتر یادگیری دچار مشکل هستند.
همچنین مقایسه عملکرد کشورهای برتر موفق در مواجهه با این موضوع و نگاهی اجمالی به نتایج پرلز حاکی است یکی از مهمترین عوامل رفع مشکل صلاحیتهای حرفهای معلمان در آموزش خواندن به دانش آموزان است. چنان چه معلمان سواد خواندن را در دانش آموزان ارتقا دهند؛ در حقیقت فرایند یادگیری را در همه زمینهها فراهم می سازند.
این کتاب با معرفی ماهیت متن آزمون پرلز که با طرح سؤالات پاسخ ساز و چندگزینهای در بخشهای ادبی و اطلاعاتی لایههای یادگیری دانش آموزان را از ساده به پیچیده در حیطههای مختلف موردسنجش قرار میدهد؛ «خواندن» را نه در حد یک تکلیف، که به منزله یک نیاز اساسی در زندگی تلقی کنند.
نویسندگان این مجموعه در حقیقت با توسعه و تعمیم روشهای نوین خواندن و درک مطلب در دوره آموزش ابتدایی، مهارت خواندن را به استانداردهای جهانی نزدیک تر کرده اند.
درواقع این کتاب مجموعهای از اطلاعات آموزشی را جهت کیفیت بخشی به فرایند یاددهی- یادگیری در حوزه زبان آموزی، درک مطلب و مهارت خواندن در دانش آموزان تقویت می کند و منبعی برای سیاست گذاران آموزشی، کارشناسان، پژوهشگران و دانشجویان در سطوح مختلف ستادی و اجرایی کشور است.
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نتایج مطالعات بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) ۲۰۱۶ در طول سال (۲۰۰۱ – ۲۰۱۶) در قالب یک کتاب به همراه کلید و درصد پاسخهای درست دانش آموزان ایرانی در مقایسه با میانگین بینالمللی و نیز راهنمای تصحیح و نمرهگذاری سؤالات پاسخ ساز منتشر کرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.