مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره آمار دانش آموزان شاخه نظری به تفکیک رشته ای گفت: از میان یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۸۷۲ دانش آموز شاخه نظری، تنها ۱۵٫۴۹ درصد از دانش آموزان در رشته ریاضی مشغول به تحصیل هستند،اما رشته تجربی با ۴۳٫۴۸ درصد رونق خوبی دارد.
با بیان این که در مجموع ۲ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۵۱۷ دانش آموز دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی ۹۷-۹۸، مشغول به تحصیل هستند، افزود: این آمار مجموع دانش آموزان همه شاخه های کاردانش، فنی حرفه ای و نظری را دربر می گیرد که از این تعداد، یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۸۷۲ دانش آموز در شاخه نظری، ۴۲۲ هزار و ۴۸ نفر در شاخه فنی حرفه ای و ۴۸۵ هزار و ۵۹۷ نفر در شاخه کار دانش تحصیل می کنند.
وی ادامه داد: در مجموع در دوره دوم متوسطه، ۶۵٫۳۸ درصد از دانش آموزان در شاخه نظری، ۳۴٫۶۲ در شاخه مهارتی یعنی فنی حرفه و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.
سلطانیان درباره آمار دانش آموزان شاخه نظری به تفکیک رشته ای هم گفت: از میان یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۸۷۲ دانش آموز شاخه نظری، ۱۵٫۴۹ درصد از دانش آموزان در رشته ریاضی، ۴۳٫۴۸ درصد در رشته تجربی و ۴۰٫۲۴ درصد در رشته ادبیات و علوم انسانی و ۰٫۷۹ درصد در رشته علوم و معارف اسلامی هستند.
وی تاکید کرد: به دلیل تقاضای بیش از اندازه داوطلب رشته تجربی در سنوات اخیر، برای کاهش پیامدهای این استقبال، تعداد دانش آموزان در این رشته را کنترل کردیم به این معنا که در سال های گذشته، آمار داوطلب تجربی بالا تر از این بود که امسال حدود یک و نیم درصد، آن را کاهش دادیم.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره داوطلبان رشته ریاضی هم ضمن ابراز تاسف از کاهش فاحش استقبال از این رشته گفت: تعداد دانش آموزان رشته ریاضی به نسبت سنوات قبل ریزش زیادی داشته و در مجموع سه سال متوسطه به نرخ ۱۵٫۴۹ درصد دانش آموزان متوسطه رسیده است این در حالی است که در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ تنها در پایه دهم حدود ۲۷ درصد دانش آموز ریاضی وجود داشت.
به گفته وی، با بررسی آمار کنکور سراسری هم می بینیم که در دهه نود، بالاترین آمار شرکت کننده های رشته ریاضی در کنکور سراسری مربوط به سال ۹۲ است که نزدیک به ۲۶۲ هزار و ۱۸۲ نفر شرکت کننده داشت و متاسفانه این آمار در سال ۹۷ به ۱۵۱ هزار و ۳۲۱ نفر رسیده است که نشان از نزول اقبال رشته ریاضی دارد.
سلطانیان درباره خوش اقبالی رشته تجربی هم گفت: بنابر آمار اعلام شده از سوی سازمان سنجش، در سال ۹۲، تعداد شرکت کنندگان رشته تجربی در کنکور سراسری ۵۱۲ هزار و ۴۲۵ نفر بود که این آمار با تغییری فاحش در سال ۹۷ به ۶۵۷ هزار و ۶۹۱ نفر داوطلب در رشته تجربی رسیده است. آماری که حکایت از آن دارد که دانش آموزان با توجه به عوامل درونی و بیرونی، گرایش زیادی به رشته تجربی پیدا کرده اند.
سلطانیان تصریح کرد: یکی از برنامه های سند تحول بنیادین، توسعه کمی و کیفی رشته علوم انسانی و مدارسی است که این رشته را تدریس می کنند. موضوعی که در برنامه های سند به ویژه برنامه عملیاتی پانزدهم بر آن تاکید شده است، بر همین اساس شاهد رشد بیشتر تعداد دانش آموزان در این رشته هستیم.
** هدف نظام آموزشی، تحصیل آگاهانه و آزادانه است
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، ضمن رد این مطلب که آموزش و پرورش دانش آموزان را به اجبار به رشته ای سوق می دهد، گفت: بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان، چیزی است که در آموزش و پرورش بیش از همه به آن پرداخته می شود و از اصول برنامه های نظام آموزشی، هدایت تحصیلی آگاهانه و آزادانه است.
وی در توضیح این موضوع تصریح کرد: هدایت تحصیلی آگاهانه و آزادانه یعنی دانش آموز را طبق تعاریفی که در آیین نامه هدایت تحصیلی عنوان شده، یاری کرد، بر همین مبنا مشاوران ما در مدارس تلاش می کنند تا دانش آموزان را با نقاط ضعف و قوت و توانایی خود آشنا کنند، حرفه و مشاغل جامعه را به آنان بشناسانند تا با آگاهی کامل مناسبترین شاخه و رشته تحصیلی را انتخاب کنند.
سلطانیان یادآور شد: در ماده ۶۶ برنامه ششم هم یکی از تکالیفی که برای آموزش و پرورش مترصد شده، این است که تا پایان برنامه، بتوانیم دانش آموزان خود را به شاخه های مهارتی هدایت کنیم که متاسفانه در حال حاضر بزرگترین مانع برای انجام این کار، وجود کنکور سراسری و تبعاتی است که موسسات آموزش عالی و کنکور برای آموزش و پرورش درست کرده اند. چرا که تمام فضای ذهن دانش آموز را به پرداختن به محتوا و یادگیری عمیق معطوف کرده است تا آن جا که راه رفتن به دانشگاه خود را همین آزمون ها و موسسات و کنکور می بینند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.