آزمونهای سراسری اکنون بیشتر از هر زمان دیگری مد شدهاند؛ آزمونهایی که سد ورود به مدارس و دانشگاههای مطلوب هستند. بازار رقابت و موفقیت در آزمون به حدی گرم است که بعضی از والدین از دوران ابتدایی نیز به فکر بهبود مهارت آزمون دهی فرزندانشان هستند. تحقیقاتی که در زمینه علم عصبشناسی یا نوروساینس صورت گرفته روشهایی را در اختیار میگذارد که به کمک آنها میتوان حافظه و توانایی شرکت در آزمون را با بهرهوری زیادی بهبود بخشید. این روشها بیشتر بر نحوه نهادینه کردن عادتهای یادگیری و تغییر نگرش نسبت به درس و مدرسه تأکید دارند؛ روشهایی که آموزههای جدید را در ذهن ثبت میکنند و به تشکیل مدارهای پررنگ در حافظه بلندمدت کمک میکنند. علاوه بر این، به کار بردن این روشها باعث رسیدن به درکی عمیق خواهد شد که تا مدتها پس از سپری شدن آزمون نیز در ذهن باقی خواهند ماند.
حواستان به نخستین آزمونها باشد!
تکرار طوطیوار مطالب تقریباً ۷۰ درصد از زمان مطالعاتی دانشآموزان را به خود اختصاص میدهد و هر چه مقطع بالاتر میرود، حجم مطالب بیشتر میشود. آزمونها هم بهجای اینکه در راستای سنجش دانش و درک دانشآموزان باشد، بیشتر حول سنجش حافظه آنها شکل گرفته است، خصوصاً آزمونهای چندگزینهای!
آزمونهای چندگزینهای پرکاربردترین نوع آزمون در ارزیابی استاندارد و سراسری دانشآموزان هستند و فشار و اضطراب این آزمونها بر کسی پوشیده نیست. با رونق گرفتن مدارس خاص و برگزاری آزمونهای چندگزینهای در مقاطع ابتدایی، مهمترین وظیفه والدین حصول اطمینان از سطح مناسب اعتمادبهنفس فرزندان است. چنانچه تجربه نخستین یک کودک در یک آزمون رسمی با نتیجه مناسبی همراه باشد، اعتمادبهنفس دانشآموز و اضطراب او در آزمونهای بعدی وضعیت بهتری خواهد داشت ولی اگر این تجربیات نخستین نتیجه مناسبی نداشته باشند، والدین وظیفه دارند اعتمادبهنفس فرزند خود را افزایش دهند و با روشهای مناسب و تشویقی، اضطراب او را کاهش داده و سعی در آمادهسازی او برای آزمونهای بعدی داشته باشند زیرا تجربه منفی آزمونهای نخستین تا مدتها در ذهن دانشآموز باقی خواهد ماند و اضطراب ناشی از سایه سنگین آزمون، ورودیهای حافظه و یادگیری او را مختل خواهد کرد.
آموختههای قبلی خیلی بدرد بخورند!
دانستن اینکه مغز چطور اطلاعات ذخیره شده در حافظه کاری یا کوتاه مدت خود را وارد بخش حافظه بلندمدت میکند به شما کمک خواهد کرد که استراتژیهایی را به فرزندان خود معرفی کنید تا ظرفیت حافظه، مهارتهای مطالعه و شرکت در آزمون خود را بهبود ببخشند.
مغز همیشه دنبال یافتن الگوست. اگر مغز رابطهای بین آموختههای قبلی و مطالب جدید بیابد، راحتتر میتواند آنها را فرابگیرد. زمانی که مطلب جدیدی در حافظه کوتاه مدت، یعنی بخش هیپوکمپوس مغز، وارد میشود، این بخش شروع به گشتن حافظه بلندمدت برای یافتن الگوهایی مشابه با آن مطلب میکند. اگر مورد مشابهی پیدا شود، هیپوکمپوس مطلب جدید را به آن الگو متصل کرده و فرآیند انتقال مطلب جدید به حافظه بلندمدت با سهولت بیشتری صورت میگیرد.
فعالسازی الگوهای حافظه قبل از آموختن مطالب جدید میتواند احتمال اتصال موفق این مطالب با حافظه بلندمدت را افزایش دهد. این فرآیند، «فعالسازی دانستههای پیشین[۱]» نام دارد. بدین منظور، شما باید از سرفصلهای دروس آتی فرزندتان اطلاع داشته باشید و سعی کنید مدارهای حافظه مرتبط با آن سرفصل را با یادآوری تجربهها و دانستههای پیشین او فعال کنید تا فرآیند تثبیت اطلاعات جدید را در ذهن فرزندتان سرعت ببخشید.
[۱] activation of prior knowledge
منبع:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/radical-teaching/201201/boost-your-children-s-test-success-neuro-logical-strategies
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.