بدون شک امروزه به اثبات رسیده ریشه بسیاری از بیماریهای فیزیکی، ناشی از ابتلا به بیماریها روحی و روانی است. در حال حاضر در جوامع پیشرفتهای چون استرالیا تقریبا یک چهارم جوانان دارای عارضه اضطراب هستند. این پدیده منحصر به استرالیا نیست بسیاری از جوانان در نقاط مختلف دنیا درگیر آن هستند. بر اساس پیشبینی سازمان سلامت جهانی WHOتا سال ۲۰۳۰ افسردگی، بالاترین عامل در بیماریهای جهانی خواهد بود. اگر بهدنبال سلامت جسمی و روانی کودکان هستیم برخی فاکتورها باید در دوران کودکی در درون آنها شکل گیرد . زیرا در فقدان این عوامل در بزرگسالی انواع بیماریها گریبانگیر انسان میشود. امروزه کارشناسان اعتقاد دارند سلامت باید در قلب آموزش واقع شود تا جوامع از آسیبهای بیشمار اجتماعی و اقتصادی، بیماریهای مختلف که سالانه مبالغ هنگفتی را از چرخه اقتصادی و توسعه کشورها خارج میکند در امان باشند.
شواهد محمکی نشان میدهد که کودکان میتوانند بهصورت موفق مهارتهای افزایش حس انعطاف، احساس مثبت، برقراری ارتباط، درگیر شدن در مباحث را در دوران کودکی و نوجوانی در مدرسه بیاموزند. در مدرسه گرامر جیلانگ یا GGS در استرالیا رویکردهای متنوعی برای ترویج سلامت روحی و روانی کارکنان مدارس و دانشآموزان بکار گرفته شده است. بر اساس محتوای علمی روانشناسی مثبت، آموزش مثبت به کودکان و جامعه کمک میکند تا بتوانند ضمن شناسایی احساسات خود در جامعه به سایر موفقیتهای مدنظر خود نیز دست یابند.
در مدل آموزش مثبت مدرسه GGS چهارچوبی وجود دارد که کودکان مجموعهای از اصول و قوانین مثبت در زمینههای مختلف شامل: برقراری ارتباط مثبت، بدستآوردن دستاوردهای مثبت، حضور در جمع مثبت، احساس مثبت، هدفگذاری مثبت و.. را یاد گرفته و بکار میبندند. این چهارچوب شمال سه سطح بهصورت زیر تعریف میشود:
یاد بگیر : شامل ایجاد زمینهها و فرصتهایی است که دانشآموزان سعی میکنند سایر افراد را با آموزش سلامت آشنا کنند. برای مثال ایجاد فرصتهایی برای والدین برای حضور در مدرسه و یادگیری برخی فرآیندها در این زمینه، گستردگی این برنامه سایر بخشهای مدرسه را نیز در بر میگیرد برای مثال حتی معلمان یا نیروهای اداری جدید مدرسه باید در دورههای آموزش سلامت و مثبتاندیشی شرکت کنند.
با آن زندگی کن: همانطور که از نام این فرآیند نیز برمیآید دانشآموزان باید از آموزههای خود در زمینه سلامت روحی و اعمال و رفتار مثبت، در فعالیتهای خود در مدرسه استفاده کنند. دانشآموزان حضور فعال در فعالیتهای سلامت در کلاس درس داشته باشند. معلمان از رویههای آموزشی و تمرینات مثبت در تدریس کلاس درس استفاده کنند. در این میان در مدرسه انواع تجهیزات مورد نیاز برای آشنایی با رویکردهای نوین مثبت اندیشی و انجام رفتارهای مثبت در فعالیتها روحی و روانی موجود است تا دانشآموزان، معلمان و سایر کارکنان در صورت نیاز بتوانند بهرهبرداری کنند.
آموزش بده : در این بخش تلاش بر آن است تا جایی برای آموزش مثبت در برنامه درسی دانشآموزان ایجاد شده و آنها بهصورت روتین همانند سایر دروس به یادگیری آن بپردازند. به دانشآموزان باید وقتی مازاد برای آموزش در این زمینه داده شود. وقتی که از سایر دروس گرفته شده تا برای انجام امور مثبت آموزشی از آن استفاده شود.
منبع:
https://hundred.org/en/innovations/positive-education
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.