آیا چیزی بهتر از این است که در مورد موضوعات جهانی بتوانیم با یکدیگر در سراسر جهان بحث و تبادل نظر کنیم؟ بهطور کلی سیستم آموزش رسمی در غالب نقاط دنیا بهشکل تمرکز بر دانش اکتسابی به حیات خود ادامه میدهد. تحت چنین رویهای منابع محدودی برای تعامل دانشآموزان با یکدیگر در کلاسهای مختلف وجود دارد. هر مدرسه فرهنگ آموزشی خود را دارد و هر معلم نیز رویکرد آموزشی منحصر به فرد خود. تحت چنین شرایطی شکاف دانشی نه تنها بین مدارس مختلف وجود دارد بلکه حتی بین کلاسهای درس یک مدرسه نیز وجود خواهد داشت. در سیستم آموزش جهانی دانشآموزان از سراسر دنیا در رابطه با موضوعات و مسائل مهم و موثر بر زندگی انسان به بحث و تبادل نظر میپردازند. این موضوعات باید جهان شمول باشد. بهدیگر بیان وجه اشتراکی از آن در تمامی کشورها و مناطق مختلف دنیا وجود داشته باشد.
برای مثال تاکنون دو پروژه چشمگیر در قالب این سیستم اجرا شده است. “پروژه آب” که در آن ۱۰ مدرسه از ۹ کشور دنیا حضور داشتند. در این پروژه همانطور که از نام آن مشخص است هدف اصلی پژوهش بررسی و واکاوی مشکلات و مسائل مربوط به آب در سراسر دنیاست. در این میان چالشهای موجود در رابطه با وضعیت آب در دنیا از دیدگاههای مختلف و توسط دانشآموزان کشورهای مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد؛ و همگی به ارائه راهکارهای برای رفع این معضلات میپردازند. بدون شک تبادل نظر در این زمینه و تصمیمات جمعی موجب یافتن راهحلی بهینه برای حل مشکلات و رسوخ دانش و تجربه سایر کشورها به اذهان دانشآموزان و بهطور کلی سیستم آموزشی آن کشور خواهد شد.
در پروژهای بزرگتر تحت عنوان “تفاوتهای بشری”که در آن ۵۰ مدرسه از ۳۷ کشور دنیا حضور داشتند به کالبدشکافی مسئله “برابری انسانها” در نقاط مختلف دنیا و راهکارهای ایجاد رابطه بین گروههای مختلف برای از میان بردن نابرابری و دیوارهای شکل گرفته بین آنها پرداخته میشود. بدون شک بررسی چنین مسائلی در ردههای سنی پایین، موجب شکلگیری نگرشی بدون تبعیض و قائل به برابری انسانها در نسلهای مختلف در کشورهای شرکتکننده در پروژه و توسعه آن در بلندمدت خواهد شد. کودکان مفاهیم این چنینی را با تعامل مشترک بین گروههای مختلف که مورد تبعیض قرار گرفتهاند بررسی و علل اصلی آن را شناسایی میکنند. مهمترین بخش این پروژههای جمعبندی نهایی و ارائه راهکارهایی که مورد پذیرش عموم باشد. این امر بهمثابه حاکمیت منطق در بررسی مسائل بین فرهنگهای مختلف خواهد بود، که دستاوردی بزرگ برای اصلاح برخی امور در کشورهایی است که در این زمینه قصور دارند.
از اکتبر سال ۲۰۱۷ بزرگترین موضوع مورد بررسی در رویکرد آموزش جهانی، با حضور ۲۵۰ مدرسه از ۶۶ کشور دنیا، تحت عنوان “فعالیت آب و هوا” یا اقدامات آب و هوایی شروع به کار کرده است. در این پروژه به مسائل مریوط به اقدامات بشری که موجب ایجاد تغییرات آبوهوایی در کره زمین و متعاقبا کشورهای مختلف دنیا شده است؛ پرداخته میشود. مسئلهای که در رقابت کشورها برای پیشی گرفتن در تولیدات و کسب درآمدهای بیشتر به باد فراموشی سپرده شده است. اما در آیندهای نه چندان دور گریبانگیر تمامی مردم زمین خواهد شد.
در جریان این پروژه بهطور منظم، هر ماه به یکی از موضوعاتی که بر اساس اولویتبدی اولیه تعیین شده است، پرداخته میشود. و دانشآموزان در طول هفتههای هر ماه روی یکی از موضوعاتی که با موضوع کلی انتخاب شده در ماه جاری، دارای ارتباط است متمرکز میشوند. ساختار کلی پروژه به صورت هدفمند و با ظرافت خاصی طراحی شده است. دانشآموزان همگی در تلاشند تا پروژه را در چهارچوب اصلی آن هدایت کنند، برگزاری طوفان فکری، برگزاری جلسات بحث و نقد مسائل، ارائه یافتههای بهصورت تصویری در قالب ویدئو و به اشتراکگذاری آن روی سایت پروژه بهصورت هفتگی، مجموعه عواملی است که موجب هدایت پرژه در مسیر اصلی خود میشود.
منبع:
https://hundred.org/en/innovations/global-learning
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.