مدلهای تارگا، از جذابترین خودروهای جهان با سقف جابهجاشونده هستند. بهترین نمونه از این طرح بدنه را میتوان در پورشه ۹۱۱ تارگا GTS 4 مشاهده کرد.
اکنون ۲۳ مدل مختلف از پورشه ۹۱۱ در خط تولید این شرکت آلمانی قرار دارد که بهجرئت میتوان گفت تمام آنها موفق عمل کردهاند و سلیقههای خاص مشتریان خودروهای اسپرت را پوشش دادهاند. از پرفروشترین مدل ۹۱۱ با نام کاررا گرفته تا پرقدرتترین مدل با کد GT2 RS، تفاوت ظاهری زیادی مشاهده نمیشود؛ ولی پورشه ۹۱۱ طیف وسیعی از عملکرد و قوای فنی ارائه میدهد.
دقیقاً در میانهی این خانوادهی پرجمعیت، سری ۹۱۱GTS قرار گرفته است. در حقیقت سری GTS در مقایسه با سری S پیشرفت داشته است؛ اما به سطح قدرت سری توربو نمیرسد. بهتر است بگوییم که سری GTS نمایانگر تمام شهرت و عملکرد فوقالعادهی مدل ۹۱۱ بدون هیچ سروصدای اضافه است. شاید بتوان گفت که نسخهی تارگا ۴ GTS بهترین نمونه از جادوی علاقهمندی افراد به خودروهای اسپرت پورشه باشد. ۹۱۱ تارگا نمایندهای مناسب از تمام نکات مثبت مدل ۹۱۱ پورشه است که هر فردی فقط با یکبار تجربهی رانندگی با آن، شیفتهی خانوادهی ۹۱۱ پورشه میشود.
واژهی تارگا (Targa) که اولین بار در پورشه ۹۱۱ مدل ۱۹۶۶ استفاده شد، اشاره به خودروهایی دارد که بخش مرکزی سقف بهطور کامل برداشته میشود، اما بخش پشت سر راننده و صندلیها جزو بدنه خودرو باقی میماند. معمولا شیشههای عقب ثابت هستند؛ اما در برخی مدلها این بخش هم قابلیت حذف یا تا شدن دارد. نمونهی سقف تارگا در خودروهای مختلفی چون، کونیگزگ، تسلا رودستر، تویوتا سوپرا، فراری F50، لامبورگینی دیابلو و چندین مورد دیگر استفاده شده است.
GTS و آپشنهای استاندارد شده
مدلهای سری GTS ویژگیهای زیادی که در مدلهای پایهی پورشه ۹۱۱ در قالب آپشن در دسترس است، بهصورت استاندارد در اختیار دارند. بهعنوان مثال مدل GTS همانند مدل کاررا S، از پیشرانهی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری استفاده میکند؛ اما با افزایش ۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتنمتر گشتاور، در مجموعه ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. علاوه بر این پورشه ۹۱۱ GTS به سیستم اگزوز اسپرت، بدنهی عریضتر و رینگهای ۲۰ اینچی بهصورت استاندارد مجهز است. در کابین نیز فرمان GT اسپرت و صندلیهای چرمی به همراه ترکیب تزئین آلکانترا وجود دارد. دیگر موارد و آیتمهای اختصاصی سری GTS شامل نشانهای سیاهرنگ پورشه، چراغهای جلوی دودی و تزئینات مخصوص تیم طراحی پورشه در نمای جلوی ۹۱۱ است.
GTS و سقف تارگا
مدلهای مجهز به سقف تارگا پورشه ۹۱۱ همیشه جذابیت خاصی دارند. با اینکه قضاوت در مورد ظاهر ۹۱۱ بسیار به سلیقه برمیگردد؛ ولی شاید بتوان گفت که مدلهای تارگا در برابر مدلهای کابریولت پورشه ۹۱۱ زیباتر هستند؛ علاوه بر این، با در نظر گرفتن فضای بسیار کم صندوق جلوی پورشه ۹۱۱، مدلهای تارگا در برابر مدلهای کابریولت به دلیل وجود فضای بیشتر در پشت صندلیها، کاربردیتر هستند. در حالتی که سقف برداشته شده باشد، رانندگی در سرعتهای بالا مزاحمت ایجاد نمیکند و وزن بیشتر ۹۱۱ تارگا هم (در مقایسه با ۹۱۱ GTS کوپه، حدود ۱۳۶ کیلوگرم سنگینتر است) چندان قابل توجه نیست.
GTS تارگا و یک خودروی اسپرت تمامعیار
سری GTS پورشه ۹۱۱ به لطف پیشرانهی پرقدرت و سرزنده و جعبهدندهی دو کلاچهی ۷ سرعتهی چابک، رانندگی لذتبخشی ارائه میدهد. علاوه بر این سیستم اگزوز اسپرت، صدایی در حد ۹۱۱ تولید میکند که البته شاید وجود جعبهدندهی ۷ سرعتهی دستی در کنار آن گزینهی بهتری باشد.
مقالهی مرتبط:
-
-
پورشه ۹۱۱ کاررا T مدل ۲۰۱۸ معرفی شد
-
فرمان نیز وزن مناسبی دارد و در حد مانورهای سریع سبک است که بازخورد مورد نیاز را هم فراهم میکند. سیستم تعلیق انطباقی پورشه (PASM) حتی در سطح ناهموار، تعادل پورشه ۹۱۱ GTS را حفظ میکند؛ با وجود آپشن سیستم فرمانپذیری محور عقب، ۹۱۱ با نهایت دقت از پیچهای تند و دشوار عبور میکند. به لطف سیستم تمام چرخ محرک (AWD) و تایرهای پهن، چسبندگی ۹۱۱ مثالزدنی است؛ در واقع با وجود تایرهای زمستانی، پورشه ۹۱۱ یکی از بهترین خودروهای اسپرت در جادههای برفی و بارانی است. سواری ۹۱۱ همیشه فوقالعاده بوده است؛ همین امر موجب شده پورشه ۹۱۱، بیش از ۵۰ سال معیار اصلی بیشتر شرکتها در ساخت خودروی اسپرت باشد.
تارگا؛ گرانترین مدل سری GTS
دلیل اصلی خرید مدل تارگا، لذت رانندگی بدون سقف است و شاید در صورت حذف این دلیل، بهترین گزینه از سری GTS پورشه ۹۱۱، مدل کوپهی آن باشد. مدل کوپه در مقایسه با مدل تارگا، با داشتن عملکرد فنی مشابه، حدود ۲۰ هزار دلار ارزانتر است؛ حتی مدل کاررا ۴ GTS نیز حدود ۱۲ هزار دلار قیمت کمتری دارد. علاوه بر این مدلهای GTS کوپه از سیستم تعلیق اسپرت بهتری استفاده میکنند؛ در حقیقت مدلهای تارگا به سیستم تعلیق استاندارد PASM مجهز هستند.
رقبای اصلی پورشه تارگا ۴ GTS
در بین تمام مدلهای ۹۱۱ علاوه بر طراحی بدنه، یک عامل دیگر هم مشترک است: به اندازهی قیمت خودرو، کیفیت کلی و سواری نصیب خریدار میشود. بااینحال باید توجه داشت که پورشه تارگا ۴ GTS با قیمت پایهی ۱۳۹ هزار و ۹۰۰ دلار عرضه میشود و در بازار خودروهای اسپرت با ابعاد و قدرت مشابه، گزینههای دیگری وجود دارد که حتی از کاررا GTS کوپه با قیمت پایهی ۱۲۰ هزار و ۷۰۰ دلار هم، ارزانقیمتتر هستند؛ برای مثال شورولت کوروت گرند اسپرت با قیمت ۶۹ هزار و ۴۹۵ دلار یا جگوار F تایپ R با قدرت ۵۵۰ اسب بخار و قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار دلار. رقبای دیگر پورشه ۹۱۱ تارگا ۴ GTS شامل آئودی TT RS، بیامو M4، شورولت کوروت استینگری، جگوار F تایپ و مرسدس بنز AMG GT هستند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.