همه ما درباره اهمیت آموزش همگانی در جامعه شنیدهایم. اما به واقع، چرا مسئله ی آموزش عمومی و بهبود شرایط آموزش در جوامع مختلف، به خصوص کشورهای پیشرفته، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در اینباره، چهار دلیل عمده را میتوان برشمرد که بیش از پیش بر اهمیت انکارناپذیر آموزش و پرورش و ارتقای سطح کیفی مدارس تاکید دارند:
دلیل اول، اقتصاد جامعه است.
امروزه آموزش، کاربردهای فراوانی در جهت بهبود رفاه اقتصادی هر جامعه داشته است. در طول دو دهه ی گذشته، پیشرفت تکنولوژی در دنیا باعث افزایش رقابت در کسب و کار در سطح جهانی شده است و در این میان نقش نیروهای آموزش دیده، با دانش و مهارت بالا تعیین کننده بوده و خواهد بود. به همین خاطر است که بسیاری از اقتصادهای پیشرفته ی دنیا سالانه بخش قابل توجهی از بودجه ی خود را به آموزش چه در سطح مدارس و چه در سطوح عالی اختصاص میدهند. به عنوان مثال، در کشور آمریکا تنها در سال ۲۰۱۳ بودجه ای بالغ بر ۶۳۲ میلیارد دلار صرف بهبود و ارتقای سطح کیفی آموزش وپرورش شد.
دلیل دوم، فرهنگ جامعه است.
آموزش، یکی از اصلیترین راه های انتقال آداب و رسوم و سنت های هر جامعه از یک نسل به نسل آینده قلمداد میگردد. برای برخی نیز، آموزش و پرورش راهی برای حفظ یک فرهنگ در مقابل تهاجم تاثیرات فرهنگ خارجی است و از طرفی تقویت و پایداری فرهنگ هر جامعه را تا حدودی وابسته به مسئله ی آموزش و پرورش دانسته اند.
دلیل سوم، اجتماعی است.
یکی از اهداف روشن و واضح آموزش عمومی، فراهم کردن شرایط آموزش برای همه ی دانش آموزان از هر سطح و شرایط اجتماعی، پرورش افراد موفق و کارآمد برای جامعه است. در زمینه ی اجتماعی، در عمل دولت ها تلاش میکنند تا افراد توانمند را پرورش و ارتقا دهند؛ چرا که بر این باورند که استعدادهای گوناگون در زمینه های مختلف، ضرورتی انکارناپذیر برای پیشرفت هر جامعه هستند .
دلیل آخر، شخصی است.
آموزش و پرورش و سیاست های حاکم بر آن دربرگیرنده ی رویکردهایی است تا بتواند افراد را به خودباوری بیشتر تشویق کند و به همه ی آنها برای تحقق بخشیدن به توان بالقوه ی خود و به شکوفایی رسیدن در زندگی کمک کند.
تمام دلایل فوق نشان میدهند که تآکید بسیاری که بر آموزش همگانی میشود کاملا بهجا است. از همین رو است که سیاستگذاران، معلمان، مدیران، و والدین به عنوان بازیگران اصلی عرصه نظام آموزشی باید تمام سعی خود را برای ارتقای کیفی و کمی آموزش به کار برند و به همان اندازه منتظر نتایج مثبت اقدامات خود باشند.
منبع:
.Robinson, K. and Aronica, L. (2015). Creative schools. 1st ed. New York: Viking Penguin, pp.28.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.