شرکت ایران خودرو سرانجام تصمیم به تولید تیپ جدیدی از دنا پلاس مجهز به موتور توربوشارژ گرفته است.
محصول جدید دنا+ توربو شارژ از نظر مشخصات فنی با سورن توربو که حدودیک سال است توسط ایران خودرو عرضه می شود تفاوتی ندارد.
مهمترين تغييرات خودرو دنا پلاس توربوشارژ نسبت به دنا پلاس شامل، استفاده از رینگ و تایر بزرگتر (۲۰۵٫۵۰٫۱۶) و ۵ پیچ، طرح رینگ آلومینیومی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیر پایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز رنگ، تغییر طرح سر دسته دنده و نصب موتور توربوشارژ است.
با این حال به نظر می رسد که ضرایب دنده نیز دچار تغییراتی شده باشد و از گیربکس مشترک با سورن توربو برای دنا پلاس توربوچارجر استفاده شود.
افزایش قدرت پیشرانه به حدود ۱۵۰ اسب بخار و رسیدن گشتاور به ۲۱۷ نیوتن متر است. این درحالیست که براساس اطلاعات رسمی شتاب گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ظرف ۱۰ ثانیه انجام می شود که در حدود ۳ ثانیه بهتر از مدل معمولی EF7 با ۱۱۰ اسب بخار قدرت است.
طبیعتا در شرایط فعلی گمانه زنی در مورد قیمت دنا پلاس توربو چندان ساده نیست اما با توجه به اختلاف قیمت ۳ میلیونی سورن توربو نسبت به سورن معمولی می توان حدس زد دنا پلاس توربو نیز در حدود ۳ الی ۵ میلیون تومان گران قیمت تر از دنا پلاس معمولی باشد و از این رو با قیمتی بین ۴۸ تا ۵۰ میلیون تومان تحویل مشتریان شود.
آنچه نامشخص است اینکه با توجه به نارضایتی بسیاری از مشتریان از کیفیت فنی سورن توربو، ایران خودرو اصلاحات لازم را برای پیشرانه مورد استفاده در دنا پلاس توربو لحاظ کرده است یا مشتریان این محصول نیز قرار است مشکلات مشابهی را تجربه نمایند.
از سوی دیگر حساسیت پیشرانه های توربو به بنزین با کیفیت و اکتان بالا غیر قابل انکار است اما وزارت نفت هنوز تمهیداتی را در تولید بنزین اکتان بالا با حجم گسترده اتخاذ نموده است و این در حالیست که روز به روز بر تعداد خودروهای مجهز به پیشرانه های توربو در خیابان های کشور افزوده می شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.