چرخ و لاستیک می توانند تاثیر محسوسی بر روی بهره وری قوای محرکه وسایل مختلف بگذارند. اما از آن جا که بهره وری وسایل نقلیه الکتریکی نسبت به وسایل نقلیه دیگر با حساسیت بیشتری رصد می شود، تاثیر سایز چرخ و لاستیک بر روی میزان برد این خودروها اندازه گیری و توسط سازمان EPA اعلام شده است.
این بررسی بر روی چرخ های ۱۹ و ۲۱ اینچی مدل S و مقایسه آن ها و همینطور بررسی چرخ های ۲۰ و ۲۲ اینچی مدل X و مقایسه آن ها صورت پذیرفته است.
نتایج این بررسی ها طبق درصد های زیر اعلام شده است.
در مدل S P100D با چرخ های ۲۱ اینچی مصرف انرژی در حدود ۴٫۹ درصد بیشتر از چرخ ۱۹ اینچی بوده.
در مدل S P90D با چرخ های ۲۱ اینچی مصرف انرژی در حدود ۵٫۲ درصد بیشتر از چرخ های ۱۹ اینچی بوده.
در مدل S 60/75/90D با چرخ های ۲۱ اینچی مصرف انرژی در حدود ۱۱٫۶ درصد بیشتر از چرخ های ۱۹ اینچی بوده.
در مدل X P90D با چرخ های ۲۲ اینچی مصرف انرژی در حدود ۲۲٫۲ درصد بیشتر از چرخ های ۲۰ اینچی بوده.
در مدل X 60D/75D/90D با چرخ های ۲۲ اینچی مصرف انرژی در حدود ۲۲٫۵ درصد بیشتر از چرخ های ۲۰ اینچی بوده.
در مدل X P100D با چرخ های ۲۲ اینچی مصرف انرژی در حدود ۲۳٫۳ درصد بیشتر از چرخ های ۲۰ اینچی بوده.
با توجه به نتایج اختلاف به نسبت فاحشی بین چرخ های استاندارد با چرخ های بزرگ تر دیده می شود. اما بعضی از این تست ها بر روی دستگاه داینو انجام گرفته و حداکثر سرعت آزمایش ۸۰ کیلومتر بر ساعت بوده.
در دنیای واقعی و شرایط اتوبانی کمیت های دیگری همچون مقاومت باد و نیروی درگ نیز اضافه می شود و ممکن است این اختلاف بیشتر نیز بشود.
از این رو به شکل کلی می توان گفت که استفاده از تایرهای کوچک و باریک با رینگ های سبک وزن می تواند موجب کاهش مصرف سوخت و مصرف باتری شود و این مسئله در مورد خودروهای دارای موتورهای سنتی احتراق داخلی نیز صدق می کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.