به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، “جیسون کروسان”(Jason Crusan)، مدیر اداره سیستمهای اکتشافی پیشرفته ناسا چندی پیش اعلام کرده بود که این سازمان قرار است برای طرحهای فضاپیماهای مختلف فراخوانی صادر کند.
وی افزود: آنچه ما به دنبال آن هستیم، این است که بهترین طرح ارسال تجهیزات و وسایل به ماه را خریداری کرده و راهاندازی کنیم.
طرحهای شرکتهای مختلف از سوی ناسا مورد ارزیابی قرار میگیرد تا در نهایت طرح و یا طرحهای برگزیده در دهه آینده نیازهای تجهیزاتی و علمی ناسا در قمر زمین را رفع کنند.
این اقدام ناسا در واقع نوعی خصوصیسازی حملونقل به ماه محسوب میشود و پیش از این در سال ۲۰۱۴ نیز سابقه داشته است که این سازمان فضایی از چنین طرحهایی حمایت کند.
از طرفی بسیاری از شرکتها در مسابقه Xprize گوگل شرکت کردهاند که در زمینه ارسال فضاپیما به ماه برای بررسی بقایای تجهیزات ماموریت آپولو ۱۷ برگزار میشود و میتوانند طرحهای خود در این مسابقه را نیز در اختیار ناسا قرار دهند.
تا به حال شرکتهای “مون اکسپرس”(Moon Express)، “استروبوتیک تکنولوژی”(Astrobotic Technology) و “بلو اوریجین”(Blue Origin) از ارائه طرحهای خود خبر دادهاند.
اکتشاف آب در ماه و همچنین تامین آب مورد نیاز فضانوردان در آن مهمترین چالش پیش روی اکتشافات فضایی است، به طوریکه یکی از اساتید دانشگاه کلورادو آب را در ماه به نفت در زمین تشبیه کرده و قطبهای ماه را “خلیجفارسهای ماه” نامیده است.
باید منتظر ماند و دید اکتشافات سازمانهای فضایی در ماه به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.