تشویق و تقویت کارهای مثبت دانش آموزان یکی از اولویت های کاری هر معلم موفقی است. کارشناسان آموزشی اعتقاد دارند برای اثربخشی تلاشهای معلم در شکلدهی به رفتارهای مطلوب تشویق باید سه برابر تنبیه باشد. همیشه در هر روشی نقضی وجود دارد، ولی رعایت اصول زیر در تشویق دانش آموزان می تواند برای هر معلمی مفید باشد:
• بین تشکر و تشویق تفاوت قائل شوید. معلمان موفق کسانی هستند که از انجام کارها و وظایف دانشآموزان تشکر کنند و در صورتی که بیشتر از وظایف خود عمل کند، از او تشکر کند. در این صورت دانشآموز نه تنها به انجام تکلیف یا قوانین کلاس متعهد می شود، بلکه فراتر از آن می رود و سعی می کند بهترین باشد. به عبارت دیگر، در هر دو حالت باید به دانشآموز یادآوری شود که در چه سطحی تکلیف مورد نظر را انجام داده یا اینکه تا چه میزان از قوانین تبعیت کرده است. یک نکته مهم در اینجا وجود دارد که از وظیفه معمول دانش آموزان نباید بیش از حد تعریف و تمجید کرد. مثلاً وقتی از دانش آموزی برای مرتب کردن وسایلش تشکر می کنید، بقیه که این کار را به طور معمول هر روز انجام می دهند، این صحبت های معلم دلسردکننده خواهد بود.
• تشویق را علنی انجام دهید. یکی از رموز معلمان موفق تشویق به صورت علنی و تنبیه به صورت مخفی و خصوصی است. وقتی کارهای مثبت تا جای ممکن به صورت علنی و با صدای تشویق شود، بقیه هم برای انجام آنها ترغیب پیدا می کنند. نکته دیگر این است که باید کار سخت به جای استعدادهای درخشان تشویق شود. یعنی اینکه دانش آموزی استعداد درخشانی ندارد ولی در تکالیف و دروس خود سختکوش است و وقتی این سختکوشی از سوی معلم تشویق شود، به طور حتم تکرار خواهد شد. البته تایید و تشویق دانش آموزان مستعد لازم است ولی بیشتر تمرکز معلم باید روی عمل و رفتار خوب تمرکز شود.
• تشویق باید واقعی باشد. محققان روانشناسی ثابت کرده اند که دانش آموزان رفتار و تشویق های ظاهری را تشخیص می دهند و به طور کلی رفتار ریاکاری را از رفتار واقعی تشخیص می دهند. بسیاری از معلمان برای ارتباط با دانش آموز و آرام نگه داشتن کلاس سعی می کنند به طور ظاهری دانش آموزان را تحسین کنند.
منبع :
Lemov, Doug. Teach Like A Champion. San Francisco: Jossey-Bass, 2010. pp. 210-213
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.