یک محقق امریکایی در پی توفان های ویرانگر اخیر در آمریکا، از عوارض عاطفی این رخدادها بر کودکان خبر داد.
‘جسیکا دیم بارتلت’ که در زمینه کودکان تحقیق می کند، گفت: کودکان در قیاس با بزرگسالان رنج بیشتری را از تجربه فجایع متحمل می شوند که از جمله آنها می توان به مشکلات روانی، رفتاری و فیزیکی و نیز مشکلاتی در رابطه با فراگیری در مدرسه اشاره کرد.
وی ادامه داد: حتی افراد جوان تر که اخبار یک فاجعه را می شنوند و یا تصاویر آن را در تلویزیون مشاهده می کنند، ممکن است به علائم اختلال استرس بعد از حادثه (تروما)، نومیدی و اضطراب مبتلا شوند.
این محقق خاطرنشان کرد: باید دانست که دامنه واکنش های تروما به طور گسترده متفاوت است؛ در این میان، کودکان توجه بیشتری را می طلبند و به نیازهای خود قبل از نیازهای دیگران فکر کنند، این واکنشی طبیعی است که پاسخ دیگران به آن نباید عصبانیت و یا ابراز خستگی باشد.
وی ادامه داد: در این راستا باید با ایجاد یک محیط امن که در آن نیازهای اساسی کودکان — از قبل سرپناه، غذا و پوشاک — برطرف می شود و نیز با برنامه های منظم و سایر برنامه هایی که به کودکان حس امنیت می دهد، به آنها کمک کرد.
این کارشناس تصریح کرد: همچنین مشغول نگاه داشتن کودکان از دیگر راهکارهایی است که در این زمینه مفید خواهد بود. کسالت و بی حوصلگی می تواند موجب تشدید افکار و رفتار منفی شود؛ از دیگر راهکارهای مفید، محدود کردن کودکان در مشاهده تصاویر و یا شنیدن اخبار مربوط به رخداد سهمگین است، صحبت کردن با آنها در مورد آنچه می بینند و مشاهده می کنند و نیز ایراد سخنان امیدوارکننده، مفید است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.