لباس اسپرت بر تن تیبا
باتوجه به اینکه ساینا روزهای ابتداییاش را در خیابانهای کشور سپری میکند اما افقی نسبتا روشن برای آن انتظار میرود. زمانی که با این خودروی سدان کوچک در خیابان رو به رو میشوید، شاید در نگاه اول نتوانید به درستی حدس بزنید که با چه خودرویی مواجه هستید. علت آنهم تغییرات عمدهای است که نسبت به تیبا روی آن صورت گرفته و چهرهای به مراتب زیباتر را برای آن پدید آورده است. بخش عمدهای از تغییرات ظاهری مربوط به قسمت جلو و عقب خودرو میشود، زیرا بخش جانبی کمتر دچار تغییر شده است. اگر بخواهیم کمی دقیقتر به بررسی ظاهر ساینا بپردازیم، بهتر است از نقطه قوت آن یعنی چهره تهاجمی و بهروز شده آن شروع کنیم.
سپر بلند و کشیده جلو که در میان خود دریچه بزرگ ورودی هوا به موتور را جای داده، نقش بسزایی در هرچه زیباتر نشان دادن ساینابازی میکند. همچنین پرژکتورهای دایرهای شکل که در طرفین سپر جا دارند یکی از نکات بارز در ظاهر خودرو بهشمار میروند. استفاده از خطوط و احجام اغراقآمیز در سپرها، نهتنها برزیبایی خودرو افزوده، بلکه روزنهای امید در ذهن مخاطبان ایجاد کرده تا امیدوار باشند محصولات آتی خودروسازان داخلی، ظاهری اسپرتتر و البته بروزتر را داشته باشند. مورد مشابه در قالب این موضوع را میتوان در دنا که محصول گروه خودروسازی ایرانخودروست مشاهده کرد. که بسی جای امیدواری و خوشحالی است که خودروهای داخلی ظاهری جدیدتر و خلاقانهتری را پیدا کردهاند. چراغهای جلو از حالت بیضوی بهصورت کشیده و بزرگتری ارتقا یافته، که میتوان به جرات گفت از کیفیت ساخت بالاتری نسبت به تیبا برخوردار است. طرح کلی جلوی ساینا به گونهای است که چراغها و جلوپنجره در تعامل با یکدیگر بوده و با انحنایی ملایم ظاهری پویا و بانشاط را به ارمغان آوردهاند. اگر ساینا را از نمای جانبی مشاهده کنید تفاوت چندانی میان آن و تیبا نخواهید یافت. تنها در برخی جزئیات مانند راهنمای مثلثی شکل روی گلگیر، امتداد چراغهای جلو و عقب، آینههای جانبی و عدم وجود زه روی درها تفاوتهای با تیبا دارد. اما نکتهای که بازهم ساینا را از تیبا زیباتر کرده است، وجود رکاب بوده که در کنار رینگهای اسپرت آلومینیومی فابریک، ظاهری شکیلتر و زیباتر را بوجود آورده است. خطوط برجستهای که روی گلگیرهای جلو و عقب خودرو خودنمایی میکنند، از تیبا به عاریت گرفته شده که بهنوعی امضای طراح تیبا به حساب میآید.
شاید به عقیده برخی از کارشناسان آینههای جانبی ساینا با وجود بازنگری در طراحی، ظاهری زیباتر را برای آن ایجاد کرده باشد، اما نکته که در روز تست ما با آن مواجه شدیم، عدم دید کافی در قسمت پایین آینه بود، زیرا قسمت پایین کمی به سمت بالا متمایل شده و در نتیجه بخشی از فضای اطراف که در گوشه آینه نمایان میشود حذف شده است. اگر کمی ریزبینانه به قسمت عقب ساینا بخصوص سپر و چراغها نگاه کنید، بلافاصله بهیاد تویوتا یاریس سدان ۲۰۱۴ خواهید افتاد. گویی قسمت عقب یاریس را جدا کرده و با اندکی تغییر به بدنه ساینا چسباندهاند. این شباهت بسیار یا بهتر بگوییم کپیکاری از سوی طراحان سایناسبب شده تا نمای پشتی خودرو جذاب و گیرا باشد، اما از دید بسیاری از منتقدان فاقد خلاقیت و نبوغ میباشد.
این تغییرات جزئی را میتوان در زاویهدار شدن چراغها و همچنین کوچکتر شدن آنها دید. چراغهای مهشکن که در هر دو گوشه پایین سپر جای دارند نیز دقیقا با همان شکل استفاده شده در یاریس، طراحی و مورد استفاده قرار گرفتهاند. ساینا در نسخه لوکس امکانات رفاهی نسبتا خوبی را ارائه میدهد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. اما یکی از آپشنهای موجود سنسور دنده عقب بوده که به صورت استاندارد روی آن نصب شده و میتوان آنها را که روی سپر عقب خودرو همرنگ با بدنه نصب شدهاند مشاهده کرد. اما اگر از تعریف و تمجید بگذریم و کمی با دید منتقدانه بخواهیم به ساینا نگاه کنیم، باید بگوییم که دوران این سبک از طراحی تمام شده و کمپانیهای خودروسازی سعی بر ارائه طرحی پویا و دینامیک دارند. اما ساینا متاسفانه از چنین طرحی برخوردار نبوده. عدم کاربرد المانهای طراحی روز دنیا علت اصلی این موضوع است.
کابین ارتقا یافته با امکانات رفاهی بیشتر
زمانیکه وارد کابین ساینا میشویم در لحظه نخست با طرحی جدید که مخاطب را سرشوق بیاورد روبهرو نمیشویم، زیرا فضای کلی اتاق و فرم داشبورد، شباهتهای زیادی با تیبا دارد. فرم کلی داشبورد همانند بدنه از روی تیبا الگوبرداری شده اما بازهم در اینجا جزئیات هستند که تفاوت میان ساینا و تیبا را نمایان میسازند. بطور مثال داشبورد از رنگ طوسی روشن به خاکستری تغییر پیدا کرده و بخشهایی از کنسول میانی و دستگیره درها با رنگ نقرهای رنگآمیزی شدهاند. که البته باید به این نکته اشاره کرد که در مدت کوتاهی که این خودرو به مشتری تحویل داده شده، رنگ دستگیره درها در اثر استفاده پاک شده است، که خود جای سوال دارد که آیا تمامی قطعات این خودرو عمری این چنین کوتاه دارند یا تنها دستگیرهها هستند که با چنین وضعی روبهرو شدهاند؟
همانطور که گفتیم ساینا در نسخه لوکس امکانات رفاهی نسبتا خوبی را در اختیارتان قرار میدهد که بهعنوان مثال میتوان به شیشه بالابرهای برقی برای هر چهار در، آینههای جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، دماسنج محیط خارجی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کولر دیجیتال، کیسههای هوا برای راننده و سرنشین، ترمز ABS و EBD و همچنین سنسور دنده عقب اشاره کرد. شاید این آپشنها در نگاه اول بسیار پیشپا افتاده و ابتدایی بهنظر برسند، اما بسیاری از خودروهای این رده فاقد هرگونه آپشنی بوده که این یک برگ برنده برای ساینا محسوب میشود. کنسول میانی جلوهای خاص به کابین بخشیده، زیرا وجود کولر دیجیتال به همراه نمایشگر و همچنین سیستم صوتی MP3 که مجهز به درگاه USB و AUX است، هماهنگی زیبایی با یکدیگر دارند. صندلیها نسبت به تیبا کمی ارگونومیکتر شده و به همان میزان از راحتی بیشتری برخوردار هستند. این موضوع برای صندلیهای عقب نیز صادق بوده، همچنین سه عدد پشت سری قابل تنظیم از دیگر نکاتی است که فضای عقب ساینا را از تیبا متفاوت میسازد. درکل میتوان کابین ساینا را نسبت به تیبا و یا حتی خودروهای همردهاش برتر دانست، اما موضوعی که شاید کمی انتقادها را به سوی کابین ساینا روانه کند، موضوع مونتاژ بیدقت قطعات داشبورد و تودریها بوده که ظاهری غیرمنظم را برای کابین ایجاد کرده است.
مشخصات فنی
از آنجایی که ساینا را نمونه فیسلیفت شده تیبا مینامند، تنها تفاوتهایی در ظاهر و امکانات رفاهی با یکدیگر داشته و از لحاظ فنی کاملا مشابه یکدیگر هستند. ساینا از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱٫۵ لیتری بهره میگیرد که در واقع میتوان آن را همان موتور پراید دانست که توسط شرکت مگاموتور و یک تیم آلمانی (FEV) دچار تغییراتی از قبیل افزایش حجم و تغییر در نسبت تراکم شده است. موتور ۱۵۰۳ سیسی تیبا در نسخههای اولیه توانایی تولید ۸۰ اسببخار را داشت که اخیرا با بهینهسازی مجددی که روی آن صورت گرفته، این عدد به ۸۷ اسب افزایش یافته است. همچنین گشتاور ۱۰۶ نیوتنمتری آن نیز به ۱۲۸ نیوتنمتر ارتقا یافته که همین موضوع سبب شده تا سوار بهتری مخصوصا در سربالاییها ارائه شود.
مشخصات فنی | |
مدل | سایپا ساینا |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری |
حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی |
حداکثر قدرت | ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ |
حداکثر گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷ لیتر در هر صد کیلومتر |
قیمت کارخانه | ۲۷ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان |
قیمت بازار | ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان |
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.