مهمان جدید را بهتر بشناسیم
در حقیقت خودرویی که قرار است به بازار ایران بیاید، نسل سوم از سئات لئون است. خودرویی که روی پلتفرم MQB فولکس واگن پیاده سازی شده، همان پلتفرمی که فولکس واگن گلف یا آئودی A3 نیز از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید که سئات لئون نسبت به نسل قبلی، نه تنها کوچک تر شده، بلکه به اندازه ۹۰ کیلوگرم رژیم گرفته و سبک تر شده است. البته فاصله بین دو محور این مدل دقیقاً ۵٫۸ سانتیمتر بیشتر شده که باعث می شود در صندلی های عقب فضای پای بیشتری قرار داشته باشد.
جالب است بدانید که سئات لئون توانسته دو جایزه بین المللی را نیز کسب کند که برای سیستم ترمز و همچنین سیستم کنترل بین خطوط بکار رفته در آن بوده که توسط موسسه EuroNCAP به این خودرو تعلق گرفته است.
عصبانی و شکیل
طراحی سئات لئون را بر خلاف کره ای ها و چینی های حاضر در بازار، باید یک طرح محافظه کارانه و سرسنگین دانست. در کل طرح نمای بیرونی آن به خصوص اگر آن را در کنار خودروهای کره ای و یا حتی رقبای اروپایی خود مثل آلفارومئو جولیتا قرار دهید شاید آن جلب توجهی را که در ابتدا انتظار میرود نداشته باشد اما آنچه در طراحی لئون نهفته است، همان سنگین و شکیل بودن است که در محصولاتی مانند آئودی و فولکس واگن میتواند یافت و چنین طرحی حتما با گذشت سالها نیز همچنان برای مالک جذاب خواهد بود.
اما حقیقتاً باید اعتراف کرد که طرح چراغ های جلویی اگرچه ساده است، اما آن عصبانیت قدرت نهفته داخل درپوش موتور، در چشمان آن به وسیله LED های مخصوص روز نمایان است و می توان آن را زیبا و ماندگار دانست.
قلب اسب اسپانیایی
سئات لئون با دو پیشرانه در بازار کشورمان عرضه خواهد شد که یکی از آنها توسط آئودی ساخته شده و دیگری پیشرانه تولید شده توسط فولکس واگن است.
نخستین پیشرانه با ۱۳۹۵ سی سی حجم به یاری توربوشارژر می تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه به یک جعبه دندهی ۷ دندهی خودکار کوپل شده است و شتاب صفر تا صد ۸ ثانیه ای را برای لئون به ارمغان میآورد.
سئات لئون | |
مدل | پیشرانه فولکس واگن |
پيشرانه | چهار سيلندر خطي |
حجم موتور | ۱۳۹۵ سي سي |
حداکثر قدرت | ۱۵۰ اسب بخار در ۵۰۰ هزار تا ۶ هزار دور بر دقيقه |
حداکثر گشتاور | ۲۵۰ نيوتن متر در ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نيوتون متر |
شتاب رسمي | ۸ ثانيه |
صرف سوخت ترکيبي | ۵ ليتر در هر صد کيلومتر |
موتور بعدی نیز چهار سیلندر توربوشارژردار اما به حجم ۱۷۹۸ سی سی است که قدرتی و گشتاور ان به ترتیب ۱۸۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن هستند. این موتور نیز به همان گیربکس ۷ دندهی خودکار کوپل شده است و شتاب صفر تا صد لئون با آن معادل ۷.۲ ثانیه است. مدلی که در روز تست در پیست آزادی توسط خودروبانکتست شد، همین مدل قدرتمندتر بوده که مجهز به موتور آئودی است. در زیر می توانید اطلاعات کامل این پیشرانه را نیز مشاهده کنید.
سئات لئون | |
مدل | پیشرانه آئودی |
پيشرانه | چهار سيلندر خطي |
حجم موتور | ۱۷۹۸ سي سي |
حداکثر قدرت | ۱۸۰ اسب بخار در ۵۱۰۰ تا ۶۲۰۰ دور بر دقيقه |
حداکثر گشتاور | ۲۵۰ نيوتن متر در ۱۲۵۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقيقه |
شتاب رسمي | ۷٫۲ ثانيه |
صرف سوخت ترکيبي | ۵٫۸ ليتر در صد کيلومتر |
تجهیزات و امکانات
سئات لئون بر خلاف ظاهر ساده اش دارای لیست کاملی از تجهیزات ایمنی و رفاهی است که در زیر به آنها اشاره خواهیم داشت. تجهیزات ایمنی این خودرو شامل استفاده از ۱۱ عدد کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS ، سیستم کنترل لغزش، سیستم کمک پایداری، سیستم کنترل ترمز در پیچهای تند، سیستم کنترل سرعت موتور و سیستم شناسایی خستگی راننده میشود.
در خصوص تجهیزات رفاهی نیز دست سئات نسبتا پر بوده و امکاناتی نظیر سیستم ضد سرقت، سیستم ایستایی در شیب، سنسور تشخیص باران، صندلی عقب تاشو، سیستم Start-Stop، سیستم گردش چراغ های جلو، تهویهی اتوماتیک دوگانه، مانیتور لمسی ۶.۵ اینچی، رینگ اسپرت ۱۸ اینچی، گرمکن سه حالتهی صندلیهای جلو، دوربین دید عقب، سانروف شش حالته و سیستم صوتی مجهز به ۸ بلندگو و ساب ووفر است.
به صورت اپشن نیز امکان سفارش رادار بین خطوط و کروز کنترل هوشمند را میتان بر روی این خودرو داد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.