با توجه به اهمیت نگرش دانشآموزان درباره ریاضیات چگونه میتوان باعث بهبود نگرش آنها شد. هر چند عوامل و متغیرهای زیادی در تغییر نگرش افراد نقش دارند، با عملیاتی کردن برخی نکات میتوان ابه تغییر نگرش دانشامزوان کمک کرد.
اولاً، استفاده از رقابت و رتبهبندی در کلاس بهصورت عادلانه حائز اهمیت است چراکه باورهای دانشآموزان به توانایی هایشان بهطور گستردهای متأثر از مقایسه جمعی با همردههای خود است. تقریباً در تمام کشورهای مورد پیمایش قرارگرفته، دانشآموزان کمتر از حد میانگین همردههای خود در مدرسه با ریاضیات آشنا بوده و همچنین اعتمادبهنفس کمتر در تواناییهای خود در ریاضیات داشتند.
دوما، معلمان بهتر است دانشآموزانشان را بیشتر در معرض حل مسائل در زمینه موضوعات واقعی قرار دهند. همانطور که در نمودار زیر اشارهشده است دانشآموزانی که مکرراً در معرض انواع مختلف مسائل مفهومسازی شده (Contextualised) ، همانند آنهای که در آزمون PISA استفاده میشود، قرار میگیرند نسبت به تواناییهای خود در ریاضیات دیدگاه مثبتتری دارند. بهطور قابلفهمی، ارزیابیهای سنتی و قدیم همانند آزمونهای زمانبندیشده میتوانند استرس مازادی را روی دانشآموزان وارد کنند. تحقیقات نشان میدهد که زمانی که دانشآموزان تحت شرایط زمانبندیشده و پرمخاطره آزمون میدهند، استرس آنها میتواند بهطور گستردهای عملکرد آنها را در آزمونهایشان تحت تأثیر قرار دهد.
برای آمادگی در آزمونهای دشوار و پرمخاطره پیشنهاد به دانشآموزان برای تمرین کردن در محیطهای کمتر رسمی و در شرایط کمتر استرسزا شیوهی تمرینی رایجی در بسیاری از مدارس است و میتواند در کمتر کردن اضطراب مفید باشد. ارزیابیهای سازنده یا دادن بازخورد غیررسمی در رابطه با میزان پیشرفت آنها میتواند مقداری از نگرانیهای دانشآموزان را در مورد ریاضیات کاهش دهد. دادهها و اطلاعات جمعآوریشده از آزمون PISA نشان میدهد که برخی از استراتژیهای ارتباطی معمول در کلاس، همانند گفتن به دانشآموزان که چه چیزهایی را فرابگیرند، چه انتظاری از آنها میرود؟
و مطلع کردن آنها از میزان پیشرفتشان، تأثیر به سزایی در کاهش میزان نگرانی و اضطراب در میان دانشآموزان در مورد ریاضیات دارند. نتایج آزمون PISA همچنین نشان میدهند که شیوهای که معلم در کلاس تدریس میکند میتواند احساس دانشآموزآمو نسبت به ریاضیات را تحت تأثیر قرار دهد. برای مثال، دانشآموزانی که گزارش دادند معلمهایشان آنها را تشویق به کار در یک گروه کوچک در کلاس میکند، اعتمادبهنفس بیشتری در قابلیتهایشان در ریاضیات دارند. زمانی رایانهها در دروس ریاضیات مورداستفاده قرار میگیرند، دانشآموزان بیان میکنند که انگیزهی بیشتری برای یادگیری ریاضیات دارند؛ بنابراین، اگرچه برخی از خصوصیات دانشآموزان ممکن است موجب نوع نگرش آنها در مورد ریاضیات باشند اما تمرین معلمان و شیوهی تدریس آنها در کلاس نیز نقش غیرقابلانکار و مهمی دارند.
منبع:
ORGANIZATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT.,. TEN QUESTIONS FOR MATHEMATICS TEACHERS… AND HOW PISA CAN HELP ANSWER THEM. 1st ed. [S.l.]: ORGANIZATION FOR ECONOMIC, 2016. Print. P. 82
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.