شناسایی 82 ژن جدید مؤثر در بیماری کم‌توانی ذهنی ارثی

به گزارش ایسنا، مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم  بهزیستی و توانبخشی با همکاری موسسه ماکس پلانک برلین و با همکاری بیش از  ۱۰ مرکز همکار در استان‌های مختلف کشور به عنوان پیشگام در بررسی و شناسایی علل ژنتیکی بیماری‌های ارثی نه تنها در ایران بلکه در عرصه بین‌المللی پیشتاز بوده است.

با شناسایی ۸۲ ژن جدید و نیز ۱۰۲ ژن از پیش شناخته شده موثر در کم توانی ذهنی در بزرگترین مطالعه انجام شده در سطح جهانی که بر روی ۴۰۴ خانواده مبتلا به این بیماری توسط این گروه از محققان صورت گرفته است،  امکان بهره‌مندی خانواده‌ها از خدمات مشاوره ژنتیک و تشخیص قبل از تولد به منظور پیشگیری از این معلولیت‌های آسیب‌زا در کشور فراهم شده است.

۶ سال از چاپ مقاله مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مجله  Nature در سال ۲۰۱۱ می‌گذرد که در این مدت ۸۲ ژن جدید و نیز ۱۰۲ ژن موثر در کم توانی ذهنی در سطح جهانی شناسایی شد و نتایج این تحقیق در مجله دیگری از گروه Nature، با نام Molecular Psychiatry منتشر شده است.

با استفاده از نتایج این تحقیقات، ۵۵ درصد از خانواده‌ها از خدمات مشاوره ژنتیک و تشخیص قبل از تولد به منظور پیشگیری از این معلولیت‌ها در کشور بهره‌مند خواهند شد.

منبع : ایسنا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.